Nepřišel jsem do Prahy dělat revoluci, říká nový ředitel Opery Národního divadla a Státní opery

Per Boye Hansen

V Opeře Národního divadla a ve Státní opeře hrozí stávka. Umělcům se nelíbí nástup nového šéfa Pera Boye Hansena a sepsali proti němu otevřený dopis. Podpis připojilo víc než 300 změstnanců divadla. „Je důležité, abychom spolu mluvili. Chci ukázat, že jsem nepřijel do Prahy, abych dělal revoluci, chci vést operu správným směrem,“ říká Per Boye Hansen v rozhovoru s Marií Bastlovou.

Per Boye Hansen není na pražské operní scéně žádným nováčkem. Už od loňského roku působí v Národním divadle jako poradce ředitele. Přesto se proti němu zaměstnanci bouří. Otevřený dopis podepsala třeba i sólistka Eva Urbanová. Ta si stěžuje na velkou nervozitu v divadle – nikdo prý neví, co bude dál.

„Pro to mám velké porozumění. Lid mají v nejisté situaci strach a mají právo vědět, jak se bude situace vyvíjet dál. To samozřejmě nelze vysvětlit dvěma slovy. Už v únoru jsem na tiskové konferenci naznačil jasné směry, co budeme hrát a jaké budou mít jednotlivé domy úlohu. S paní Urbanovou jsem zrovna dnes dopoledne osobně hovořil. Chci se všemi najít společnou cestu a na to potřebuji čas.“

Výměny interpretů

Mistři pěvci norimberští nebo nová Prodaná nevěsta. Per Boye Hansen představil své plány s Operou Národního divadla

Per Boye Hansen

Wagnerovi Mistři pěvci norimberští v režii Keithe Warnera nebo nový pohled Alice Nellis na Smetanovu Prodanou nevěstu. To jsou plány budoucího uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Pera Boye Hansena.

Podle zaměstnanců ale Per Boye Hansen výrazně do chodu opery zasahuje. Už teď, tedy ještě předtím, než se své pozice oficiálně chopil, prý dává pokyny k výměně interpretů. 

„To je ale přece můj úkol jako šéfa opery,“ brání se nový ředitel. „Dostal jsem za úkol, abych pracoval na jasných plánech. Jasně jsem tehdy řekl, že co bylo naplánováno na další sezonu, to zachovám, mým úkolem ale bylo dlouhodobé plánování.“

Na protest proti jeho personálním změnám mimo jiné odstoupil dosavadní umělecký ředitel Petr Kofroň.

Věří, že se mu s umělci nakonec povede dohodnout? A jaké jsou jeho priority coby nového ředitele Opery Národního divadla? Poslechněte si celý rozhovor.

Související