Některé firmy na vysokých teplotách vydělávají. Roste prodej klimatizací nebo ledniček

Tropické počasí, které zasáhlo Česko, zvyšuje prodej klimatizací a ventilátorů. Někteří obchodníci díky tomu očekávají rekordní prodej tohoto zboží.

Letní měsíce představují pro prodejce a výrobce klimatizací žně.

Vyšší prodej má například prodejce elektroniky Alza.cz. Klimatizace prodává řádově ve stovkách kusů měsíčně, ventilátorů dokonce několik tisícovek kusů. Tyto výrobky nakupují nejen podnikatelé do svých kanceláří, ale i rodiny nebo některé úřady.

Je však spíše o sezónní zboží. Ventilátory jsou ve zdejších teplotních podmínkách určené na velmi krátkou sezonu, a protože nestojí zas tolik, mají na celkový obrat některých elektroprodejen jen malý vliv.

Léto je z pohledu prodejů elektroniky hlavní sezonou hlavně pro chladničky a mrazničky.

„V tržbách velké bílé a malé bílé techniky je podíl klimatizačních jednotek a ventilátorů spíše v řádu jednotek procent. Mobilní klimatizace jsou zase malým trhem, protože se pořizují spíše do menších kanceláří. Velké kancelářské prostory jsou už klimatizovány velkými průmyslovými přístroji,“ říká mluvčí společnosti Euronics Bohuslav Komín.

Horko trápí hlavně železniční dopravce

Vysoké teploty ale firmám nepřináší jenom zisky. Krizovou situaci prožívají naopak někteří dopravci. Horko trápí hlavně železniční dopravce. Problém mají s klimatizací, která ve vagónech na tyto extrémní teploty nestačí.

Potvrzuje to například cestující Anna. Koupila si jízdenku u společnosti RegioJet, ale několik hodin před odjezdem ji přišla sms zpráva, že ve vlaku nefunguje klimatizace.

„Plánovala jsem cestu z Ostravy do Prahy. Pokud chci, tak si mám najít spoj od jiné společnosti, a pokud to přežiju, tak mám je s nimi, ale upeču se. Vznikl mi tak problém, protože dostat se v neděli do Prahy a nemít nic zabukované je docela náročné,“ popisuje Anna.

Vlak RegioJet

Společnost RegioJet podle mluvčího Pavla Hally kvůli tomu začala všechny své vlakové soupravy opravovat.

„Všechny vozy procházejí kompletní rekonstrukcí elektroinstalace včetně klimatizačních jednotek a dalších součástí klimatizace tak, aby zvládaly tyto extrémní výkyvy. Bohužel v posledních letech dochází k extrémním výkyvům i v zimním období,“ uvedl Halla.

Problémy mají vlakové soupravy kvůli tomu, že jejich prostor je daleko větší než třeba u autobusů, proto trvá déle, než se ochladí. Potíže s tím ale mají i někteří dopravci v zahraničí, kteří jsou na extrémní teploty mnohem více připraveni.