Někdy mám dojem, že u natáčení chybí disciplína, říká filmový střihač Jiří Brožek

6. červenec 2014

Viděli jste český film Vrchní, prchni? Tak slavná závěrečná honička číšníků se točila právě v Karlových Varech, kde se na letošním festivalu chystá speciální promítání. Film v roce 1980 střihal Jiří Brožek, držitel osmi Českých lvů za nejlepší střih. „Na tomhle filmu jsem se bavil,“ říká v rozhovoru s moderátorem Janem Pokorným z mobilního studia festivalu v Karlových Varech.

Velkou poctou pro Jiřího Brožka bylo, když ho oslovil režisér Karel Kachyňa, pro kterého střihal filmy jako Zlatí úhoři nebo Lásky mezi kapkami deště. „Byla to jedna z nejvýraznějších osobností na Barrandově. Pan Kachyňa měl svého střihače, proto mne těšilo, že zavolal mně,“ říká.

Dříve se točily filmy na 35mm kamery, dnes ale nastoupila digitální technika a vše funguje jinak. „Režiséři museli mít všechny věci promyšlené, dnes je to jiné. Digitál nestojí tolik peněz a někdy mi přijde, že ráno pustí kameru, večer ji vypnou a ve střižně se to sestřihá. Natáčení je ale disciplína a někdy mám pocit, že chybí,“ nastiňuje.

Jiří Brožek stříhal i film Odcházení, který režíroval Václav Havel? Jaké má na něj vzpomínky? „Václav Havel si naplnil svůj obrovský sen. Kdysi se hlásil na FAMU a chtěl dělat film, což se mu na sklonku života podařilo. Viděl jsem v něm obrovské nadšení,“ vzpomíná.

video střižna

Jak vznikal film Amerika? Proč Jiří Brožek tři měsíce střihal film Panelstory? Kam posunuly práci střihačů moderní technologie? I to jste mohli slyšet mezi 10. a 11. hodinou v Hostu Radiožurnálu.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio