Někdy má i dobrý film smůlu. Třeba jako Valmont režiséra Miloše Formana

Pomsta, intriky a hra s city druhých, na tom stojí Valmont Miloše Formana. Na konci 80. let ale přišly do kin dva filmy se stejným námětem – Nebezpečné známosti režiséra Stephena Frearse a právě Valmont. První film vycházel z divadelního představení, Formanův scénář vznikl podle románu.

„Valmont byl propadák a to by mě jindy uvrhlo do deprese, ale v Československu zrovna padnul komunistický režim a prezidentem se stal můj někdejší mladší spolužák Václav Havel,“ řekl Miloš Forman.

Čtěte také

Režisér spolu s autorem filmových kostýmů Theodorem Pištěkem objížděl při premiéře kina v New Yorku. „To jsem se naučil od Miloše Formana. Ten, když jsou premiéry filmu, tak jezdí od jednoho kina ke druhému a vždy se připlíží dozadu a kouká, jestli se smějí nebo ne, jak reagují. V New Yorku jsme obrazili asi sedm kin,“ vzpomíná Theodor Pištěk.

Když jim asistent režie řekl o revolučních událostech v Praze, Theodor Pištěk se rychle vrátil zpátky. Za svoji práci na kostýmech ve Valmontovi byl nominován na Oscara.

Valmont doplatil na to, že do kin přišel brzy po premiéře divácky úspěšných Nebezpečných známostí. Ty kromě popularity vzaly Formanovi i Michelle Pffeiferou, která jim dala přednost. Formanův příběh začali kritici chválit až později. Ocenili třeba, že jeho pohled je plastičtější, nechává postavy žít běžný život nebo, že dává prostor pro takový detail jako je vrznutí parket.

autor: Regina Květoňová
Spustit audio