Největším hitem je letos nafukovací stan, zájem mají hlavně rodiny s dětmi, říká outdoorový specialista Hruška

21. červen 2020

Kvůli pandemii koronaviru stoupl zájem o letní dovolené v Česku. Kromě hotelů či penzionů zažívají rozkvět také kempy a zájem je i o vybavení na pobyty ve volné přírodě. „Vidíte hvězdy, slyšíte cikády, létají světlušky… Najednou se cítíte svobodnější,“ říká o táboření Vít Hruška z outdoorového portálu 4camping.

České zákony podle něj umožňují v přírodě volně nocovat. „V Česku je legislativa ošetřena takovým způsobem, že existuje jen velmi malé procento míst, kde nesmíme za žádných okolností spát." 

Čtěte také

Jedná se o zóny národního parku, kde bychom ale teoreticky mohli přespat na stezkách. Protože tam pravidlo zní jasně, že návštěvníci by neměli opouštět vyznačené cesty,“ upozorňuje outdoorový specialista.  

„Ale pokud se jedná o běžnou přírodu, tam jsme jako návštěvníci v právu. A pokud tu přírodu neničíme, můžeme si dovolit využívat ji dle své libosti, prakticky kdekoli,“ dodává Hruška s tím, že kvůli riziku požáru nedoporučuje rozdělávat otevřený oheň.

Nafukovací stan

4camping každoročně pořádá Výstavu stanů a vybavení do přírody. Letos se koná za přísných bezpečnostních a hygienických podmínek. Největší poptávka je podle Hrušky po nafukovacích stanech. „Souvisí to s tím, jak první vlna rozvolňování dala lidem naději, že budou moct letos trávit dovolenou v kempech v Čechách. A protože rodiny řešily, jakým způsobem budou kempovat, hodně lidí přešlo na obměnu svého vybavení. A tím základem je právě stan,“ vysvětluje.

Čtěte také

Nafukovací stan funguje podobně jako klasický. „Konstrukce je zvenku stejná, ale vevnitř ji místo nosných prutů tvoří nafukovací rukávy či vaky, které pomocí pumpy nafouknete a stan se vzpřímí. Potom ho jen ukotvíte a můžete stanovat. Nafukovací stan tedy poskytuje určité možnosti navíc, nemusí ho stavět celá rodina, stačí tatínek, který se 10 až 15 minut zapotí s pumpou,“ dodává.

Největší zájem o kempování mají právě rodiny s dětmi. „Je to asi ten základní vzorek našeho zákazníka a je to velká změna oproti minulosti. Proto jsme byli i nuceni přizpůsobit i nabídku,“ popisuje Hruška.  

Doba těžkých ‚áček‘ je pryč

Světem outdooru podle něj v poslední době hýbe několik trendů. Komfort, ekologie, využívání obnovitelných zdrojů energie a minimalismus, tedy zmenšování objemu a váhy výrobků.

Čtěte také

„Dřív nám vybavení kladlo určité limity, dnes nám technologie dovolí udělat všechno daleko lehčí, zbalitelnější, komfortnější… Tím pádem těch možností, kam se můžeme dostat, a jak se tam můžeme dostat, je daleko víc.“

„Jedno ale zůstává stejné. Ten cíl, aby nám to přinášelo především radost a spokojenost z pobytu v přírodě. Nejvíc mi přijde, že je to vidět na stanech, kde doba těžkých ‚áček‘ je dávno pryč. Dnes dokážete pořídit stejně velký stan s pětinovou váhou, stabilní, který vás udrží v suchu, i když přijde nepříznivé počasí,“ dodává.

Česko je velmocí

Co se výroby outdoorového vybavení týče, Česko je podle Hrušky velmocí. „Je tady celá řada značek, které vyrábí kvalitní vybavení do přírody. Každá cílí na jiný typ zákazníků a jsou velmi dobře etablované i v zahraničí. A máme tady i špičkové výrobky, které jsou známé ve světě vrcholových sportovců, vysokohorských turistů,“ popisuje.

Řada českých značek také prezentuje své výrobky na výstavě stanů. „Najdete u nás širokou paletu vybavení i do nejnáročnějších podmínek, třeba i filtry a různé výrobky k čištění vody. Protože v poslední době je docela problém zajistit si kvalitní pitnou vodu třeba v Africe nebo v Asii,“ dodává Vít Hruška.

Poslechněte si celý rozhovor Vladimíra Kroce s Vítem Hruškou.

Spustit audio

Související