Nejdražší deska se vydražila za dva miliony dolarů. Ale hodnota je ve sběratelství ošemetná, přibližuje sběratel vinylů
Daniel Tácha je copywriter, novinář a sběratel gramofonových desek. „Vinyly jsou zajímavý artikl, obohacují mě. Nejen hudba samotná, ale také jak vypadají. Díky nim se orientuji v době, kdy vznikaly a zjišťuji věci, které s nimi souvisely. Desky vyjadřují pocit, který panoval ve společnosti, to mě začalo bavit,“ popisuje. Jak vinylům rozumět?
Kolik si myslíte, že v Česku žije sběratelů vinylů?
Přesné číslo vám neřeknu, jistě desetitisíce lidí. Rozdělil bych je do dvou skupin: lidé, kterým je přes padesát šedesát a s hudbou žijí odjakživa, mají ji jako koníček. Velká část z nich má dlouhé vlasy... Ale také mladí lidé, kteří desky objevují a kupují je, mají je rádi a investují do nich.
Čtěte také
Co by měli milovníci vinylů sledovat?
Dbát na to, kde byly vyrobeny. V této věci platí, že československé desky jsou problematické. Za komunismu jich byl nedostatek, hodně se půjčovaly, přehrávaly a nejsou v dobrém stavu. Platí, že anglické nebo americké desky jsou kvalitní, dobře nahrané. Nahrávky i desky samotné se mohou lišit: ať obal, nebo řazení či výběr skladeb. Existují i indické a ruské desky, mají různý zvuk. Někdy jen podle země původu zjistíte, že deska dobře hraje.
Existuje nějaký modrý Mauricius mezi deskami?
Nejdražší deska za poslední roky byla Wu-Tang Clan, která se vydražila za dva miliony dolarů, šlo totiž o jediný výlisek. Otázka, co má nejvyšší hodnotu, je ošemetná. Ve sběratelství vás žene to, co máte rád, v tom se lidé liší. Hodnota desek má několik atributů, těmi základními jsou kvalitní stav, nepoškrábaná, zalepená má větší hodnotu. Vzácná jsou původní vydání, drahé jsou také desky z doby, kdy nastupovala CD a desek se vydalo málo. Nebo desky s bílým labelem, na kterých fabrika zkoušela kvalitu.
Co dělají s hodnotou desek nově vydané vinyly, takzvané reedice?
Desky z doby svého vzniku v kvalitním stavu mají největší hodnotu. Stejná, nově vydaná alba, se prodávají za pět set šest set korun, ale kupujete si desku nahranou digitálním způsobem. Rozdíl mezi deskou a elektronickými nosiči je v atmosféře a ve zvuku. Nové desky kupuji výjimečně, jen když ty původní jsou drahé. Nicméně tyto nově vylisované desky udržely a akcelerují obchod. Kdo má zájem, může si koupit nově vylisovanou desku – a celá kultura se tak udržuje v chodu.
Jak si vysvětlujete, že zatímco CD umírají, vinyly žijí dál?
Pouštím si desky, když jsem doma sám, její poslech vytvoří jinou atmosféru než hudba přes internet. Když byste si udělal průzkum a zeptal se, zda mají lidé rádi vinyly, všichni odpoví ano. Všímám si toho i ve filmech: zkuste si spočítat, kolikrát se objeví záběr na desku, jak se točí...
Jaké desky pouští svým dětem? Kam čtenáře přenese jeho románová prvotina Mejnstrým? A kde si nejčastěji pořizuje desky? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Popularita vinylu stoupá, gramofonovým deskám pomohl i covid, soudí publicista
Ještě před pár lety by si na vinylovou desku nikdo nevsadil, dnes zažívají renesanci. Proč se z LP stalo luxusní zboží a co pro jejich výrobce znamenala divoká 90. léta?
-
Vyrobili voňavé CD i desku s popelem. Firma Zdeňka Pelce je největším výrobcem vinylů na světě
Málokdo v době kompaktních disků a empétrojek počítal s tím, by staré gramofonové desky mohly ještě k něčemu být. Zdeněk Pelc ale v budoucnost vinylových desek věřil...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.