Neexistuje systém podpory škol ze strany specialistů, říká k inkluzi klinická logopedka

26. srpen 2016

Byla to jedna z hlavních obav, kterou společnosti řešila kvůli novým pravidlům pro inkluzi, tedy společné vzdělávání dětí. Kdo od září rozhodne o tom, jestli žák s nějakým handicapem skončí ve třídě mezi vrstevníky, nebo zamíří do praktické školy? Pravda je taková, že výběr zůstane na rodičích. Radit jim budou speciální pedagogové. Co si oni myslí o inkluzi?

„Ministerstvo se domnívá, že žáci s lehkou mentální retardací jsou schopni obstát na běžné základní škole. Řada z nich samozřejmě může obstát, pak v tom nevidím žádný problém, ale řada z nich také obstát nemůže. Pokud to chceme násilně, tak se nám tam dostanou i děti, které obstát nemohou, a to je problém,“ říká Marcela Bernardová, tajemnice Asociace speciálních pedagogů.

A právě s těmito odborníky by se měli rodiče domluvit, co je pro jejich dítě nejlepší. Tedy jestli speciální škola nebo škola běžná, kde se budou učit podle individuálních plánů. Rozhodovat o tom, do jaké školy dítě půjde, ale budou rodiče.

Rodiče byli a někteří stále ještě jsou zmatení, ovšem v podstatě se pro ně nic nemění, upozorňuje Marcela Bernardová. Na žáky s handicapem ale číhá jiné nebezpečí a to už léta, mnohem děle než ministerstvo začalo hlasitě mluvit o inkluzi. A to jsou učitelé bez potřebných znalostí.

„Neexistuje systém podpory škol ze strany odborníků, specialistů na určité diagnózy. Když ten učitel neví, jakým způsobem má naučit dítě s lehkou mentální retardací číst a psát, tak se nemá na koho obrátit,“ upozorňuje klinická logopedka Kateřina Láfová.

Jak dopadne podpora škol, učitelů a jestli bude dlouhodobá a vytrvalá, rodiče ani pedagogové hned tak nepoznají. Výsledky počínání ministerstva školství uvidí v řádech měsíců.

autor: lsm
Spustit audio