Natural nebo Super? Teď už jen E5 nebo B7
S pátkem 12. října začíná i u nás platit jednotné značení pohonných hmot. Důvod? EU tak chce zamezit omylům při tankování v různých zemích. Čerpací stanice totiž mívají svá vlastní obchodní značení a najít nápis Natural, nebo Super u dieselů, je často nemožné.
To ale neznamená, že marketingové značky zmizí zcela, protože norma jen přikazuje zavést nová označení, ta zažitá ale neruší ani nezakazuje. „Podle nové celoevropské normy budou označeny stojany ale i nová auta. Snadno tak spárujete stejné symboly,“ vysvětluje Pavel Šimáček z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv VŠCHT v Praze.
U benzinu je v kruhu písmeno E a za ním číslo vyjadřující maximální obsah biosložky. Pro dieselová paliva je vyhrazený symbol čtverce a v něm písmeno B, opět s obsahem biosložky. Pro plynová paliva je pak symbol kosočtverce, ve kterém je příslušná zkratka paliva.
Oktanová čísla?
Emisní limity budou od září přísnější. Filtry pevných částic se budou montovat i do benzínových aut
Češi loni nakoupili rekordních více než 270 tisíc nových osobních aut, uvádí Svaz dovozců automobilů. Prodeje rostly i v celé Evropské unii, kde šlo o více než 15 milionů vozů. Aby s přibývajícími auty nerostlo i množství škodlivin v ovzduší, od začátku letošního září se znovu zpřísní emisní norma Euro.
Nejčastěji lidé v Česku tankují benzin ve dvou oktanových hladinách 95 a 98. Setkat se ale můžete i se 100. Oktanové číslo vyjadřuje odolnost paliva vůči tzv. klepání. To je nežádoucí a nestandardní proces spalování, při kterém palivo hoří příliš rychle. Způsobuje snižování účinnosti motorů, přehřívání a v extrémním případě až poškození motoru.
Když použijete vyšší oktanové číslo, nic se nestane. Moderní motory si poradí i s opačným problémem, kdy natankujete benzin s oktanovým číslem 95 namísto 98. Elektronika motoru dokáže režim spalování přizpůsobit, ale je to na úkor účinnosti. Může se vám snížit výkon, resp. zvýšit spotřeba.
Jde poznát kvalitní palivo?
Budoucnost aut na benzin a naftu se krátí. Vlády navrhují rok 2025 jako konec jejich výroby
Kdy skončí prodej automobilů s benzinovým či naftovým motorem? V roce 2040, 2030, nebo dokonce 2025? Stále více vlád navrhuje právě to. Jak vážně ale máme tyto termíny brát? Téma postupné eliminace motorů spalujících tradiční paliva z trhu se dostalo do popředí kvůli skandálu, který odstartovala německá automobilka Volkswagen, když se v USA přiznala k podvádění při testech emisí naftových motorů. Dalším krokem byl požadavek měst v Německu, a nejen tam, nepouštět do centra vozy s naftovým motorem.
Dnešní pohonné hmoty mají i biosložku, která je u nafty do 7 %. Speciální paliva, tedy vysokoprocentní směsi, už mají podíl vyšší. Prodává se pod zkratkou E85. To je palivo, které obsahuje 85 % etanolu a 15 % benzinu. Směsná motorová nafta má 30% podíl biosložky a koupit můžete taky čistou bionaftu. Jak běžný motorista pozná, že tankuje kvalitní palivo?
Podle Šimáčka má celá EU stejné jakostní normy benzinu nebo nafty. „Vnímavější motorista si určitě všimne malého štítku na stojanu. Je tam napsáno, že palivo odpovídá normě ČSN EN 228 (u benzínu) a ČSN EN 590 (u nafty). Ostatní typy paliv mají jiná čísla, ale pokud tam ten štítek je, mělo by být palivo kvalitní.“
Související
-
Policie si nově může došlápnout na řidiče, kteří zneužívají parkovací karty pro postižené
Řidič, který prokazatelně zneužije kartu pro postižené a na jejím základě zaparkuje na vyhrazeném místě, může dostat pokutu.
-
Pozor na změny na silnicích: Lékárnička, dvoubarevné majáky, záchranářská ulička
Řidiče čeká několik změn. V autě už nebudou muset vozit žárovky nebo pojistky a někteří ani náhradní pneumatiky, změna je i v obsahu lékárniček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.