Námořní kapitáni z celého světa trénují na polském jezeře

Možná by vás ani nenapadlo, že Polsko je světovým lídrem ve školení kapitánů a lodivodů. Na malém jezeře u města Ilawa se učí ve zmenšených modelech lodí kormidlovat v kanálech, kotvit u mola nebo u ropné plošiny. Podobná výuková centra jsou jen tři na světě.

Nad jezerem se šíří zvuk z vysílačky. Instruktor právě naviguje jednoho z žáků, který je nasoukaný v malé kabině lodi. „Simulace manévrů na plovoucích modelech je mnohem přesnější než trénink na počítači. Tam loď reaguje na základě matematických výpočtů, ale na vodě hraje zásadní roli příroda,“ vysvětluje ředitel školicího centra Jacek Nowitzki a otevírá dveře dílny, kde se zrovna jeden z modelů opravuje.

„Vybavení je částečně z opravdových lodí, ale do modelu se pochopitelně vše nevejde. Řadu přístrojů jsme museli předělat a zmenšit. Všechny však plní svou reálnou funkci,“ dodává technik Tomasz Jaworski. „Veškeré havárie, srážky nebo uvíznutí na mělčině se stávají doopravdy, ne na monitoru. Člověk reaguje ve skutečnosti jinak než před počítačem.“

Instruktor právě naviguje námořníka ze Švédska, který už přes 20 let navádí do přístavu lodě a do Polska přijel na školení. „Je to velmi užitečné a zvyšuje to bezpečnost při manévrování v obtížných místech, třeba v přístavech. Jde o podobné manévrování jako s velkou lodí, přístroje jsou stejné, cítíte práci kormidla a lodního šroubu. Sedíte sice v malém modelu, ale máte pocit, že jste ve skutečné lodi,“ vysvětluje.

Na jezeře kotví nákladní lodě, trajekty, remorkéry i tankery – modely čtrnáctkrát menší než opravdová plavidla. Postaví vám tady maketu jakéhokoliv přístavu, průplavu nebo mostu. „Jsme tady proto, abychom si vyzkoušeli různé nehody a chyby, ke kterým může při řízení lodi dojít. Testujeme, kde jsou limity plavidel a našich schopností. Když uděláme chybu, nejde o takové neštěstí. Na moři by to byla tragédie,“ nastiňuje instruktor Hieronim Majer.

„Nejtěžší je finální krok, tedy přistání lodi v přístavu. Zvlášť, když vane silný vítr. Máte sice k dispozici moderní elektroniku, stroje i navigaci, ale manévr musíte zvládnout sami,“ zdůrazňuje instruktor Hieronim Majer. V tomto momentě se blížíme ke břehu, proto se snažíme řídit velmi citlivě, aby nedošlo k poškození lodi nebo přístavu. Zatím jde všechno výborně.

„Někdy máte pocit, že sedíte v opravdové velké lodi. Síla motoru a chování kormidla jsou velmi podobné realitě. Nesnažíme se stoprocentně řídit předpisy, ale naopak zkoušíme, co se stane, když s modelem lodi najedeme do přístavu příliš rychle nebo pomalu do průplavu. To je podstatou školení,“ rozvádí instruktor.

Unikátní výukové centrum v polské Ilawě už funguje přes 30 let. „Vypadá to, že jde o hračky, se kterými si hrajeme, ale jakmile loď kormidlujete, lehce zapomenete na to, že se jedná o model,“ popisuje nakonec jeden z prvních absolventů zdejších školení, admirál Thomas Sobieszczanski.


Zvětšit mapu: Ilawa, Polsko
autor: pev
Spustit audio