Nakupujete přes internet? Od pátku vás čekají změny. Kvůli GDPR

Nakupujete na internetu? Od pátku může být všechno jinak. Některé e-shopy totiž varují, že unijní nařízení GDPR o ochraně osobních údajů změní nakupování na internetu, a to i v neprospěch zákazníka. 

Lékařská prohlídka v zašifrovaném mailu, rušení slevových programů… V pátek vstoupí v platnost GDPR

Slevové karty z obchodů

Používáte při nákupu věrnostní karty? Tak pozor. Už tento pátek začínají platit nová pravidla pro ochranu osobních údajů, pro která se vžila zkratka GDPR. Jejich cílem je zaručit lidem kontrolu nad tím, kde skončí data, která o sobě vyplní třeba při nákupu nebo během návštěvy doktora.

Kvůli novince, která začíná platit v pátek, museli lépe zabezpečit data zákazníků také obchodníci bez kamenných prodejen. Část z nich upozorňuje, že nová pravidla zdrží celý proces nákupu. Už teď přitom lidem plní emailové schránky žádosti e-shopů o udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Už nyní platí, že jakmile si u obchodníka něco objednáte, může vám další nabídky posílat i bez vašeho předchozího souhlasu. Pokud odpovíte, že o to nestojíte, musí přestat.

Souhlas se zpracováním osobních údajů

Co by se ale s nařízením GDPR mohlo změnit, je samotné nakupování v e-shopech. A v některých případech i v neprospěch zákazníka, varuje třeba mluvčí internetového prodejce Alza.cz Patricie Šedivá.

Obecné nařízení na ochranu osobních údajů neboli GDPR (General Data Protection Regulation) je ucelený soubor pravidel o ochraně dat. Dotkne se každého, kdo shromažďuje nebo zpracovává osobní údaje Evropanů, včetně společností a institucí mimo území EU, které působí na evropském trhu. V platnost vstoupí 25. května 2018.

„Bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý. Půjde například o nabídku slev nebo personalizaci webu dle zákazníkových nákupních zvyklostí. Některé služby bez souhlasu s poskytnutím osobních dat nabízet nelze.“

Zákazník bude muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý.
mluvčí Alza.cz

Nejvíc zákazníci změny pocítí v tom, že po nich internetoví obchodníci budou chtít znovu souhlas se zpracováním osobních údajů, vysvětluje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

„Je to momentálně ve všech službách, se kterými zákazníci v České republice přicházejí do kontaktu. Budou se ale objevovat nová zaškrtávací nebo odškrtávací políčka.“

Pro samotný nákup v e-shopu není vašeho souhlasu potřeba. Bez souhlasu už ale nemůžou firmy například sledovat vaše chování na internetu a takto získané informace dál šířit nebo prodávat. 

Lepší přehled pro zákazníky

Provozovatelé e-shopu by měli informovat zákazníky o tom, že splňují požadavky unijního nařízení GDPR na zabezpečení osobních dat. V pátek to udělá například internetový obchod Mall.cz, říká jeho mluvčí Jan Řezáč.

Konec veřejné wi-fi a zkoušení žáků před tabulí? Odborník vyvrací nejčastější mýty o GDPR

Karel Bačkovský, právník z Ministerstva vnitra ČR

Doktoři už nebudou moci pacienty oslovovat při vizitě jménem, učitelé zase známkovat žáky před celou třídou a za nezabezpečené veřejné wi-fi sítě bude hrozit pokuta. To jsou jen některé z mýtů, které v souvislosti se zavedením nového evropského nařízení o ochraně údajů úřady musí  vyvracet. 

„Naši zákaznící budou mít přesnější přehled o tom, jakým způsobem zpracováváme jejich osobní údaje. Budou o tom více informování jak v průběhu nákupu, tak v dalších fázích pobytu na našem e-shopu.“

Pověřence pro ochranu osobních údajů e-shopy pro svůj běžný provoz nepotřebují. Informoval o tom Úřad pro ochranu osobních údajů. Třeba Mall.cz ale pověřence má. Podle Asociace pro elektronickou komerci to není nutné, ale může to být vhodné u internetových obchodů s miliardovými obraty.

autoři: Václav Štefan , als
Spustit audio