Nádražní budova se náhle ocitla na špatném místě

6. březen 2009
Pod kůži

Co je víc? Architektonicky cenná budova, nebo nový železniční koridor? To je otázka, kterou si v těchto dnech velmi často kladou někteří památkáři a železničáři. Důvodem jsou úvahy o demolici nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Je jednou z nejstarších českých staničních budov a podle odborníků je architektonicky velmi cenná a nenahraditelná. Stojí ale v cestě železničnímu koridoru.

Historická budova nádraží v Ústí nad Orlicí se podle některých stala překážkou modernizace železnice. Stanicí vede železniční koridor, kde by vlaky měly projíždět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. A protože zmíněná budova stojí uprostřed kolejiště, začalo se mluvit o její demolici. Někteří lidé ale nechtějí slyšet, že umístění současné nádražní budovy není bezpečné a naopak demolici nádraží brání.

"Hrázděné zdivo, které tady vidíme, je naprostá ojedinělost na české železnici. Je potřeba to zachovat," říká Martin Kadrman. Právě on založil sdružení Nádraží nedáme. Ale jak dlouho bude ještě stát? Eva Dvořáková z Národního památkové ústavu je pro zachování budovy. "Má dispozičně půdorys H. Oproti ostatním nádražím, které se stavěly v polovině 19. století, je poměrně nová. Je to typický příklad, který je hodno zachovat. Je to doklad rozvoje železnice u nás. Měli bychom si začít vážit věcí, které jsou pro nás dokladem vývoje společnosti, pokud se týče technického pokroku," řekla Eva Dvořáková.

Martin Kadrman přidává další argumenty: "Nádraží se od roku 1874, kdy bylo postaveno, nezměnilo. Jako jedno z mála nádraží v České republice má i svůj původní plášť, které tvoří režné zdivo, které bylo většinou nahrazeno obyčejnou fasádou."

Také starosta Ústí nad Orlicí Richard Pešek je proti zbourání nádraží. "Jediné, co mě na tom mrzelo, proč už tohle nebylo dávno českou kulturní památkou," prohlásil. Argumentem pro zbourání budovy byla malá rychlost vlaků. Martin Kadrman se nad ním pozastavuje: "Tady se celou dobu hovoří o bezpečnosti cestujících a já si nejsem jist, když budete stát na nástupišti a projede kolem vás rychlík stotřicetikilometrovou rychlostí, jestli je to zrovna to nejbezpečnější, co zrovna můžeme našim cestujícím poskytnout."

Starou budovu by nahradila nová. Odpůrce demolice Vladimír Keberle je proti. "Tady by se dala udělat pasáž s obsluhou, to znamená kasy, prodejní automaty, hygienická místnost, podej zavazadel. Pasáž by navazovala do staré budovy, kde by byly hlavně čekárenské prostory, bufet, zařízení pro odbavení cestujících. To znamená, co by se ušetřilo na nové budově, tak by se dalo na pasáž v podzemí a na tuto budovu," přiblížil.

Velká rychlost vlaků nejde dohromady s železničními přejezdy. Ty jsou ale hned vedle budovy. Martin Kadrman má nápad: "Podchody budou vyšší a širší tak, aby jimi mohla projet vozidla integrovaného záchranného systému přímo až k této budově."

Ministr dopravy dodal naději, že nádrží bude zachráněno

Před několika dny vzniklo občanské sdružení Nádraží nedáme. To chce zabránit uvažované demolici nádraží budovy v Ústí nad Orlicí. Podle zástupců sdružení je budova architektonicky cenná a demolice je zbytečná. To také sdělili zástupcům ministerstva dopravy a Českých drah, kteří se na místo přijeli osobně podívat.

"Jsme bojovníci za práva a spravedlnost a lidský rozměr našeho života. Už víme, klidně vám to můžeme říct, máme nápady," přivítala dokumentaristka Olga Sommerová ministra dopravy Petra Bendla. Ten dal odpůrcům demolice naději: "Varianta, která umožňuje zachovat tuto budovu, existuje. Není nutné demolovat tuto budovu, pokud najdeme její rozumné využití, které by nebránilo železnici tomu, aby koridor tady mohl být s tím, že do budoucna je možné z toho památku i udělat. O celé záležitosti jsem mluvil s ministrem kultury Jehličkou a jsme připraveni na takovou debatu. Je jenom na vás, navrhnete-li smysluplný projekt, který by budovu zachoval a oživil tak, aby tu nestála jen tak bez ničeho."

Ministr dostal dárek - perníkovou budovu nádraží. Odpůrce demolice Martin Kadrman ale rozdával dál: "Vidím tady generálního ředitele SŽDC, tak bych vám chtěl předat, protože nám tu krásnou starou dámu chcete zbourat, tak od nás dostanete pouze, ale přesto dobrou, králickohorskou medovinu."

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek se necítí být viníkem. "Správa železniční dopravní cesty určitě není tím subjektem, který by prosazoval demolici budovy. Na tom se nehistoricky řadu let nazpět shodovaly různé instituce včetně města, které si vybralo variantu, která počítala s demolicí této budovy," vysvětlil.

To ale odmítá starosta Ústí nad Orlicí Richard Pešek. Poradním orgánem města je technická komise. V roce 2004 rozhodovala, kam postavit novou nádražní budovu, jestli na letohradskou nebo kerhartickou stranu nádraží. "Komise doporučila kerhartickou stranu, ale nikdy tam nebyl žádný výrok o tom, že souhlasí se zbouráním. To je ten fór. Prostě řekli: ,Chceme nové nádraží na kerhartické straně.' Nikdy z toho nevyplynulo, že by toto se mělo bourat. Vyplynulo to až v loňském roce, kdy SŽDC přišla s rychlostní kolejí, která má vést uprostřed této budovy. To byl první ťuk, kdy nám mohlo dojít, že tato budova půjde pryč," dodal starosta.

Varianty k využití historické budovy nádraží jsou

Budova orlickoústeckého nádraží je jednou z nejstarších staničních budov v Česku. Správa železniční cesty ji ale chce v rámci rekonstrukce celého nádraží zbourat. Proti tomuto záměru se postavili členové sdružení Nádraží nedáme. A svůj internetový souhlas s peticí za zachování budovy vyslovilo skoro dvacet tisíc lidí. Na nedávné návštěvě nádraží také ministr dopravy Petr Bendl připustil možnost zachování orlickoústeckého nádraží.

Mluvčí ministra dopravy Martin Kupka uvedl, že ministr požádal šéfa Správy železniční dopravní cesty, aby se zaměřil na možné varianty, přičemž se ukázalo, že i v plánech existuje varianta, která by umožnila zachovat historickou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí. "Nadále bude Správa železniční dopravní cesty řešit v rámci výstavby koridoru a napřimování tratí, aby v tom místě vyrostla nová nádražní budova. Bude teď na společném hledání Správy železniční dopravní cesty i města Ústí nad Orlicí to, jak by historická budova mohla být využita," řekl mluvčí.

Ministr Bendl je přitom jednoznačně pro zachování této budovy, pokud se najde její smysluplné využití. Také členové sdružení Nádraží nedáme slíbili, že připraví několik variant, co by v budově mohlo být. "Zmiňovali se o příkladech ze zahraničí. Víme, že v Německu a jiných zemích se podařilo rekonstruovat historická nádraží, která slouží například jako penziony, turistická informační centra nebo jsou tam jiné komunitní prostory. Uvidíme, co přijde ze strany občanských iniciativ a samotného města Ústí nad Orlicí," doplnil Martin Kupka.

Správa železniční dopravní cesty s rekonstrukcí nádraží docela spěchá. Martin Kupka však nedokázal říct, kdy padne konečné rozhodnutí. "Je ale jednoznačný zájem, aby to bylo ještě v letošním roce, aby se mohly rozběhnout všechny další související práce. A mohlo se postoupit v budování nové budovy, která by měla lidem v Ústí nad Orlicí zjednodušit cestování po železnici a která by také umožňovala nové přístupy k jednotlivým koridorům prostřednictvím tunelu nebo podchodu," dodal mluvčí.

Budou naše děti neplavci? Ve školách se už totiž nemusejí učit plavat. Nalaďte si v pondělí 9. března Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: Miroslav Ponomarev , vij , dkf
Spustit audio

Více z pořadu