Na Zlínsku získává ČSAD monopol na dopravu

15. listopad 2001
Pod kůži

Ve Zlínském kraji bude už brzy zase působit jen jeden dopravce osob. Společnosti ČSAD pomalu získávají monopol na autobusovou dopravu. Jediný konkurent teď přišel o další tři linky mezi Zlínem a Vsetínem. Loni mu dopravní úřad neprodloužil licenci pro okres Uherské Hradiště. Podle postiženého podnikatele je tím vinna špatná legislativa, což připouštějí i krajští úředníci.

Právě kraj byl tím posledním, kdo před nedávnem rozhodl, že firma Housacar nebude nadále provozovat linky přes Šeminu, Valašskou Polanku a Liptál. Licenci neprodloužil už v létě Dopravní úřad ve Vsetíně.

Petr Ország, mluvčí soukromé dopravní společnosti: ?My jsme zažádali o nové licence s takovým předstihem časovým, že jsme předpokládali po zkušenostech z loňska z Uherského Hradiště, že budou taky problémy. Samozřejmě, Dopravní úřad ve Vsetíně vydal nesouhlasné stanovisko a Dopravní úřad ve Zlíně v tom případě nemohl licence podle zákona vydat.?

Na to se zvedla vlna odporu především mezi starosty dotčených obcí. Ti v první fázi podpořili odvolání soukromého dopravce. Kraj totiž Okresnímu úřadu ve Vsetíně rozhodnutí vrátil s tím, že zamítavé stanovisko nebylo dostatečně zdůvodněné.

Petr Ország: ?Takové argumenty, které vlastně obsahovaly vysvětlení, proč my tam nemůžeme jezdit, když oni jsou s námi spokojeni. Starostové obcí nám podepsali prohlášení a víceméně se tam za nás také přimlouvali.?

Vše se ale brzy vrátilo ke stejnému scénáři. Dopravní úřad své zamítavé stanovisko přepracoval a kraj mu musel dát zapravdu. Podle zástupce hejtmana Josefa Mikesky totiž legislativa neumožňuje budovat konkurenční prostředí.

?Bohužel je to tak, že kraje musí postupovat v souladu se zákonem a zákon říká, že nemůže být na jedné lince jeden dotovaný a jeden nedotovaný.?

Hejtmanův zástupec vysvětluje, proč zatím není možné vyhovět trhu.

?Tady je jednoznačně spor takových dvou filosofií o veřejné dopravě. Jestli prostě umožnit bezmezné konkurenční prostředí. Já samozřejmě bych asi byl přítel tohoto řešení, ale potom řekněme, nemůžeme dotovat kteroukoli linku, protože pak tím narušujeme to konkurenční prostředí. Jestli jezdí vedle sebe dva dopravci a jeden dostává dotaci a jeden ne, tak já to zkusím demonstrovat jenom na jednom případě. Když pojedou vedle sebe dva autobusy a budou v rozmezí pěti minut, prví pojede ten nedotovaný a odveze část těch lidí a odebere vlastně tržby, tak ztráta toho druhého se zvětšuje. Normálně by mu tam zůstali cestující, kteří zaplatí a jeho ztráta by byla menší. Kdyby jezdil sám, tak má ztrátu 200 000 Kč a my jako krajský úřad uhradíme tomu dopravci tak, jak zákon říká do výše uznatelné ztráty, mu uhradíme peníze. Takže mu uhradíme 200 000 Kč. Tím, že mu ale ještě odveze ten nedotovaný v těch dobrých spojích, protože samozřejmě ten nejezdí, když jedou v autobuse dva, tři lidi. Ten jezdí, když je špička a když je to lukrativní. Odveze další lidi, kteří by dali utržit tomu druhému třeba 100 000 Kč a tak se mu ta ztráta prohloubí o 100 000 Kč, takže už to není 200 000 Kč, ale 300 000 Kč. A pak z prostředků nás daňových poplatníků dáváme o 100 000 Kč víc. Samozřejmě by tam mohla být nějaká omezení, že může jezdit hodinu před a hodinu po spoji, ale to by asi ty dopravce ani tolik nezajímalo.?

Že by si soukromý dopravce vybíral pouze lukrativní spoje, však Petr Ország popírá. Po ztrátě licence Housacaru muselo ČSAD starostům obcí slíbit, že linky obsadí svými autobusy, protože tam doposud v daných časech nejezdilo. To zástupcům samosprávy stačilo a více už soukromníka nepodpořili.

Petr Ország: ?Protože starostové řvali, tak aby jim nějakým způsobem zacpali huby, tak tam začalo ČSAD ty naše spoje jezdit.?

Rozhořčení pracovníků firmy je celkem pochopitelné. Loni musela společnost kvůli neprodloužení licence pro okres Uherské Hradiště propustit deset řidičů a prodat několik autobusů. Část chybějících spojů tamní ČSAD stále nedoplnilo.

Petr Ország: ?My nakupujeme sice nové autobusy, ale to jsme obnovili vlastně během dvou let, ale co je nám to platné, když firma jde do útlumu místo toho, aby se rozvíjela.?

Ani zástupce zlínského hejtmana Josef Mikeska není šťastný z toho, že nemůže ovlivnit nepříliš dobře postavený zákon. Absenci dopravce, který ač nedotován, jezdil levněji, nemůže kraj nahradit. Bude proto aspoň vyvíjet iniciativu ke změně právních norem.

?My se tím samozřejmě zabýváme i v té sekci dopravy a spíš změnit legislativu tak, že bude vypsáno výběrové řízení na tu linku, my jako kraj si stanovíme to, co bychom chtěli, aby na té lince jezdilo, řekneme si tolik a tolik spojů, chceme tuhle linku, aby obhospodařovalo třicet spojů denně tak a tak. V podstatě nalajnujeme ten celý jízdní řád a poptáme u těch dopravců, jakým způsobme si oni představují tu úhradu za službu, kterou pro Zlínský kraj udělají. Někdo řekne, že za to nechce nic, někdo řekne, že chce 200 000 Kč a někdo 500 00 Kč. My potom budeme muset rozhodnout, jestli není některá cena dumpingová a neslouží jen k tomu, aby zlikvidovala konkurenci. Vybereme potom toho nejvhodnějšího, který vyhraje tento tender na tuto linku, ale pak už tam nebudeme moci pustit nikoho jiného. Oni se budou muset utkat v té soutěži.?

Problém je v tom, že navrhované řízení bude moci krajský úřad vypsat nejdříve v roce 2003. Soukromý dopravce už jezdí pouze ve dvou okresech a jak tvrdí, souboj o ztracené linky s náklady v řádu desítek milionů korun, bude velmi obtížný.

Přepsal: Česká informační agentura.

autor: rv
Spustit audio

Více z pořadu