Na vlaky se můžete spolehnout, nikdy nepřijedou včas

00762208.jpeg

Většina z nás musí do práce nějakým způsobem dojet. Autem, autobusem anebo vlakem. A právě lidé, kteří každé ráno jezdí vlakem do zaměstnání z Kladna do Prahy mají kvůli tomu na čele vrásky. Jejich vlak mívá zpoždění a je přeplněný. Od 14. prosince, kdy se změnil jízdní řád, neexistuje jeden pracovní den, ve kterém by vlaky na této trati jezdily tak, jak mají.

Loni 14. prosince začal platit nový jízdní řád Českých drah . A to i v případě trati číslo 120 mezi Prahou, Kladnem a Rakovníkem. Od této doby sice na této trati vlaků přibylo, ty ale ve stanovených časech nejezdí. Z Kladna do Prahy dojíždí za prací až 30 tisíc lidí a ti, kteří volí cestu vlakem, se právem zlobí. Proč jejich vlak nejede tak, jak má?

"Rychlík číslo 1291 bude opožděn." Přesně takové hlášení na Kladenském nádraží slýchávají cestující denně několikrát. Po jeho vyslechnutí počkáme 15 minut a nasedáme do vlaku, který je zpola zaplněn cestujícími, kteří míří za prací do hlavního města. Hned ve dveřích vagónu si všímám několika dam, které dávají hlasitým hovorem najevo své rozladění

"Permanentní zpoždění nám působí problémy v naší práci a musíme se podle toho i zařídit. To znamená, že když mám schůzku, na které mi záleží, musím jet dřív. To znamená nejméně hodina ztráty denně," dává najevo svou kritiku jedna z cestujících a k ní se přidává i její sousedka: "Sestavuje to člověk, který není seznámený s praxí vlaku nebo jízdou. Denně s tím jezdíme, takže na to můžeme nadávat. Ale ti, co se stavují grafikon, jsou jinde než na trati. Ať jezdí třeba týden se mnou, třeba bude přemýšlet jinak."

Do vagónu vchází vlakvedoucí, který z cestujícími jezdí každý den a než dojde až ke mě vyslechne si několik výtek a nadávek. Ukazuji mu jízdenku a ptám se co mu cestující během jeho kontroly říkají. "Samozřejmě slýchávám nářek. Ti lidé spoléhají na to, že je dovezeme včas. Když ne v pohodlí, tak alespoň včas do práce. Jsou závislí na tom, aby byli včas v práci jako já," řekl.

Bodrý chlapík v modré uniformě zůstává nad věcí. Kontroluje dál jízdenky a po několika krocích nám prozradí v čem nastala změna, která s sebou přinesla s novým jízdním řádem i problémy s jeho dodržováním. "Od 14. prosince tady jezdíme v taktu, tomu se říká taktová doprava. Jezdí to pravidelně v 0:12, 0:29 a tak dále. Zpátky z Prahy zase ve 30, ve 12, v 02. Když nastane zpoždění, tak se takt naruší. A to je právě ta bolest, protože máme jenom jednu kolej," vysvětlil.

Vlakvedoucí se nám na chvíli upřeně zahledí do očí a dál pokračuje ve své práci. Následujeme ho a než přejdeme celý vlak vyslechneme si nespočet nápadů, jak danou situaci zlepšit. "Jako vlakvedoucí nemám možnost do toho něco říct. Jsou situace, kdybych mohl ne poradit, ale říct svůj názor, možná by se to zlepšilo, ale nikdo se mě na to neptá," dodal vlakvedoucí.

Vlak pomalu přijíždí do cílové stanice, má už více než 25 minut zpoždění. Loučíme se s vlakvedoucím. Jen pokyne a přidá trochu rezignovaný úsměv.

S negativními projevy cestujících se počítalo

České dráhy vyslyšeli některé nářky cestujících a 8. března jízdní řád na trati číslo 120 změnili. Přidali k některým spojům vagóny. Časy odjezdů a příjezdů do cílových stanic ale nezměnili. Ptáte se, jak se takový jízdní řád vlastně tvoří?

Dali jsem si schůzku s tiskovým mluvčím Správy železniční dopravní cesty Pavlem Halou a první, co nás zajímalo, bylo to, jak se takový jízdní řád tvoří. "Když sestavujeme železniční jízdní řád, tak vycházíme z požadavků dopravce, který zná trať a zná svůj vozový park, zná možnosti jízdy, zná rychlosti v jednotlivých úsecích. Ve spolupráci s dopravcem pak jízdní řád systematizujeme a optimalizujeme do takové podoby, aby návaznost a funkčnost plnění jízdního řádu byla zaručena. SŽDC ale nemůže ovlivnit plnění jízdního řádu ze strany dopravce," říká Pavel Hala.

Když mu oponujeme, že právě jízdní řád na trati 120 je nedodržitelný, vytahuje další argumenty: "Konkrétní jízdní řád platný od 14. prosince loňského roku byl kromě standardních postupů při sestavování navíc ještě podroben nezávislému auditu. Ten si vyžádaly přímo České dráhy. Nezávislý audit provedlo ČVUT na základě švýcarského modelu. I tento audit prokázal, že jízdní řád je funkční. Takže je třeba se ptát na straně dopravce, jestli je někde nějaká chyba."

To, že na obslužnost této trati podle nového jízdního řádu byl vypracován audit, je fakt, který nás zarazil. I náš hostitel také za pár okamžiků přiznává, že při tvorbě jízdního řádu očekávali jeho autoři zvýšený negativní ohlas osob využívajících vlakovou dopravu na této trati.

"Když se železniční řád sestavoval, tak jsme původně předpokládali, že dopady na osobní dopravu budou mnohem horší, protože jednak je to jednokolejná trať, tu na jedné straně dojde k poruše na hnacím vozidle dopravce, někdy k poruše na zabezpečovací a sdělovací technice. Než se trať podaří opravdu zoptimalizovat na dvoukolejný provoz, tak se to může zatím stávat. Je pravda, že se to zřejmě děje denně. Akorát je potřeba zdůraznit, že při sestavování jízdního řádu, kdy měl dopravce velké požadavky na kapacitu spojů a řazení, jsme původně předpokládali, že by situace mohla být ještě horší. Chtěl bych všechny cestující poprosit o maximální shovívavost. I tahle trať, je to dluh vůči historii, projde rekonstrukcí a modernizací. Pak se dočkáme mnohem lepších jízdních parametrů v tomto úseku," řekl Pavel Hala.

A jsme opět u toho. Přestavba trati na dvoukolejnou. Už si ani nepomatujeme, kdy jsme o tomhle plánu slyšeli poprvé. Možná už České dráhy počítali s tím, že dvoukolejná trať bude od prosince minulého roku na úseku mezi Prahou a Kladnem stát. Tam by totiž jízdní řád, který byl vytvořen na základě jejich požadavků, byl provozuschopný. Ona tam ale, pánové, není.

Zpoždění na trati představuje evropský standard

Proč České dráhy žádali na této trati o audit? Proč raději neposlouchají své vlastní lidi, kteří na této trati jezdí den co den? Kdy dojde k nápravě? Nebojí se České dráhy, že svým jednáním přijdou o další ze svých zákazníků?

Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah uvedl, že České dráhy denně vlaky vyhodnocují. Z těchto informací podle něj vyplývá, že 90 procent vlaků jezdí na čas, do deseti minut má zpoždění asi pět procent vlaků. "To velké hodinové zpoždění z přehledu, který mám před sebou, v posledních dnech měl pouze jediný vlak, který ráno odjíždí po 8. hodině z Kladna. Ten měl 60 minut a je to skutečně výjimka. Obvykle to zpoždění je do pěti minut. To znamená, že to je i důvod, proč nedošlo k žádné změně jízdního řádu 8. března," uvedl Petr Šťáhlavský.

Na tuto trať byl vypracován audit. Jednalo se podle Petra Šťáhlavského o systém, který používají švýcarské železnice a který simuluje situaci v případě různých mimořádných událostí. Na základě této simulace pak byly vytvořeny postupy, aby zpoždění byla co nejmenší. "Promítlo se to v tom, že přestože je tato trať jednokolejná a provoz je velmi hustý, tak se daří držet přesnost na úrovni 90 procent," doplnil Petr Šťáhlavský.

I tak dodal, že by České dráhy byly rády, kdyby se přesnost vlaků zvýšila na úroveň 95 procent. "Na to je velmi těžké se dostat. 90 procent je úroveň, kterou obvykle poskytují i železnice v Německu, ve Velké Británii nebo v Rakousku, takže je to opravdu evropský standard. Nicméně tam mohou nastat určité problémy, kdy dojde k závadě vlaků. Přestože tam nasazujeme modernizované soupravy, které nabízejí mnohem větší komfort, nejsou to nové vlaky," dodal Petr Šťáhlavský.

V neděli se bude dražit obraz Spíčí od Toyen. Vyvolávací cena byla stanovena na 20 miliónů korun, což je nejvyšší vyvolávací cena v novodobé historii českých kaucí. V této souvislosti se nabízí otázka, zda slavné české obrazy neskončí v rukou zahraničních sběratelů. Nalaďte si v pátek 20. března Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.