Na počet zákazníků v obchodě dohlédne kamera. O podobná řešení mají prodejci stále větší zájem

26. listopad 2020

V otevřených obchodech smí na základě opatření proti šíření koronaviru nakupovat současně jen omezený počet zákazníků – jeden na 15 čtverečních metrů. Někde stojí obsluha u vchodu a vpouští zákazníky, jinde obchod seškrtal nákupní vozíky. V malé samoobsluze na pražské Zbraslavi na to šli jinak a nainstalovali chytrou kameru Vividi.

Kamera Vividi, umístěná naproti dveřím, zobrazuje, kolik lidí je aktuálně uvnitř. Jakmile se prodejna zaplní, kamera se rozsvítí a upozorní nově příchozí, za jak dlouho se kapacita pravděpodobně uvolní a oni budou moct vstoupit. 

Čtěte také

Vividi si ve zbraslavské prodejně otestovali už při první vlně koronaviru na jaře. Proto se teď s ohledem na nové nařízení vlády rozhodli, že kameru instalují. Kamera všechna data zpracovává v reálném čase, nikam je neposílá. Nehrozí tak například porušení pravidel GDPR.

Velký zájem

To, že obchodníci najednou začali zjišťovat technologické možnosti a poptávat podobné systémy, potvrzuje i Ondřej Vaněk ze společnosti Blindspot.ai. Ta dodává technologii Macula, která funguje na podobném principu jako Vividi. Takto nárazově zvýšenou poptávku ale není možné uspokojit v řádu dnů. 

„Máme nějaké jednotky na skladě, zároveň jsme domluveni s distributorem hardwaru, že nám jednotky poskytne, bohužel jde ale o týden až dva,“ upozorňuje.

Odhalovat zloděje

Podobná řešení podle něj mají smysl hlavně pro obchody nad 150 metrů čtverečních, kde už může být problém zákazníky spočítat. Systémy jako Macula nebo Vividi ale v obchodech najdou uplatnění i po zrušení koronavirových opatření.

Prodejny díky nim můžou analyzovat počet a demografii svých zákazníků. Kamery navíc často umí rozeznat třeba vzorce podezřelého chování a odhalovat tak možné zloděje.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související