Na co má váš operátor právo? V zahraničí raději používejte wi-fi, radí odborník

2. srpen 2017
Miloš Borovička

Od půlky června můžete ze zemí evropské osmadvacítky volat s omezeným roamingem. Pro spotřebitele určitě dobrá zpráva, ovšem opatrnost je rozhodně na místě. „Určitě si dávejte pozor v dovolenkových zemích mimo Evropu, jako je Černá hora nebo Srbsko. Na hranici by vám měla přijít esemeska, která vás informuje o cenách,” upozorňuje specialista na spotřebitelské právo Miloš Borovička.

Pokud si nejste jistí, jestli (a jak) váš mobilní telefon a tarif umožňují používání roamingu, zavolejte na zákaznickou linku svého operátora a ujistěte se o konkrétním nastavení. „Nastavení trvá několik minut,” ujišťuje Borovička.

Ovšem s mobilními daty už je to o něco složitější. „Ve většině datových tarifů surfujete v zahraničí stejně jako doma, ale výpočet už je o něco složitější. Platí, že máte právo na dvojnásobek toho, co za cenu vašeho tarifu pořídí operátor ve velkoobchodě.”

Jednoduše řečeno: pokud můžete v rámci svého běžného tarifu čerpat například 1 GB, máte na něj právo i v zahraničí. Bez příplatku. Pokud ho vyčerpáte, nová data dokupujete za regulovanou cenu. „I tak ale doporučuji připojovat se přes wi-fi, je-li to možné,” doporučuje Miloš Borovička.

špatná dovolená

Operátor vás vždy musí upozornit na to, kolik vás data v zahraničí stojí. „Pokud navíc v zahraničí začnete čerpat data nad rámec svého tarifu, musí se při částce padesát eur vypnout. Pokračovat v čerpání už můžete jen tehdy, dáte-li k tomu vyslovený souhlas.”

Náhrada za zpožděný let?

Problémem, který spotřebitelé především v létě a o prázdninách často řeší, nebývá jen vysoká cena volání a dat, ale i problémy s lety, zájezdy a dovolenými obecně.

Miloš Borovička například upozorňuje na častý letní scénář: vracíte se z dovolené domů a váš let má až třicetihodinové zpoždění. Na co máte v takovou chvíli právo?


Při letech pod evropskou regulací máte právo na náhradu na místě, občerstvení a hotel. Evropská nařízení pak stupňují kompenzace podle doby zpoždění.

„Při letech pod evropskou regulací máte právo na náhradu na místě, občerstvení a hotel. Evropská nařízení pak stupňují kompenzace podle doby zpoždění,” ujišťuje spotřebitele.

Kde o tuto kompenzaci vlastně žádat? Jak postupovat, když dovolená neodpovídá tomu, co jsme pořídili v cestovní kanceláři? Vztahuje se reklamace za zkaženou dovolenou i na zemětřesení? I na t se Lucie Výborná svého hosta zeptala.

Celý záznam rozhovoru si kdykoliv poslechněte kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

  • Rozhovor