Na červenou jezdí o polovinu víc řidičů než loni. Policie je loví i do fotopastí

3. říjen 2017
Dopravní Semafor

Tu zelenou stihnu. Kterého řidiče to za volantem nenapadlo? Následky ale často v tu chvíli domyslí málokdo. Tím nejmenším bývá pokuta. Za projetí semaforu na červenou hrozí v Česku řidičům v některých případech zákaz řízení až na půl roku. I přesto na silnicích přibývá těch, kteří světelnou signalizaci nerespektují.

Červenou projelo za první polovinu letošního roku víc než 3 600 řidičů. To je podle údajů ministerstva dopravy o polovinu víc než za stejné období loni. Za ignorování semaforu může řidič dostat na místě pokutu až dva a půl tisíce korun, ve správním řízení to pak může být až dvojnásobek.

Peněžitý trest se pak dál zvyšuje, pokud řidič ignoruje světelnou signalizaci víckrát za rok. Hrozí mu zákaz řízení na jeden až šest měsíců.


Roste intenzita provozu, řidiči bývají ve městech při špičkách nervóznější a snaží se za každou projet.Martin Farář

Šéf oddělení Besip Martin Farář v té souvislosti připomíná, že řidičů, kteří zůstanou nepostižení pokutou, je mnohonásobně více než těch, kterých se pokuta dotkne. „Policie nemůže být na každé křižovatce, dnes se dá používat spousta technologických řešení, jako jsou fotopasti a kamery na křižovatkách,“ dodává.

Na Slovensku už dříve testovali systém blikajících semaforů, nakonec ale nebyl zaveden, uvažovalo se také o semaforech s odpočtem vteřin. „U blikavé zelené nebo odpočtu jde o nejenom o technologie, ale také o ekonomické nastavení – plošné zavádění systému by bylo finance velmi náročné,“ říká s tím, že není nutné, aby takový systém byl umístěn na všech křižovatkách, ale na těch, kde je intenzivní provoz.

Žádné pravidlo není

Někteří řidiči se ale hájí, že podle nich vjížděli do křižovatky ještě na oranžovou, kamerové snímky je ale můžou usvědčit z opaku. Žádné pravidlo, na jaké urovni má řidič brzdit nebo křitovatku projet, ale podle Faráře není – důležitá je především pozornost, sledování a znalost místních poměrů.

„Řidič má jet v takovém odstupu, aby nikoho neohrozil, a také dodržovat dovolenou rychlost. Když se blížím ke křižovatce, počítám s tím, že by mi tam červená mohla padnout a měl bych být připraven reagovat,“ uzavírá.