Muž, kterého láká rap i Mozart. Jaromír Nohavica má mnoho hudebních tváří

30. duben 2018
Jaromír Nohavica

Slyšeli už jste Porubu, jednu z novějších písní Jaromíra Nohavici? Pokud ano, možná i vy jste se divili: je to, co slyšíte, skutečně rap? Ano, je. „Přesto nejsem rapper,“ usmívá se při rozhovoru s Lucií Výbornou Jarek Nohavica. „Rap ale sleduju, co vznikl. A náznaky rapovaného textu už se u mě objevují třeba v Muzeu nebo Mikymauzovi.“

„Na rapu se mi líbí, že je v něm nejdůležitější text. Natolik, že v něm kluci v uvozovkách potlačují hudební stránku věci. Důležitá pro ně jsou totiž slova,“ vysvětluje populární písničkář a textař.

I proto není divu, že když za ním přišli hudebníci z Pio squad s prosbou o píseň Já jsem tam byl, Jaromír Nohavica neváhal. „Napsal jsem svůj příběh, oni do toho přidali své vstupy a komentáře. Byla to velmi zajímavá práce,“ vzpomíná.

Jak zdůrazňuje, je vděčný, že se dočkal doby, kdy je možné téměř denně objevovat nové hudební žánry. „Díky internetu a YouTube si může člověk poslechnout opravdu cokoliv. A to já dělám velmi rád,“ usmívá se hudebník.

Evropský skandál

Že je Jaromír Nohavica mužem mnoha hudebních tváří, dokazuje i další jeho velký počin na poli hudby – české přebásnění textů skladeb Wolfganga Amadea Mozarta.


Písně jsou i slova, interpret a posluchač… a když posloucháte Mozarta v cizí řeči, nevíte, o čem se zpívá. A mě lákalo vrátit Mozartovi jeho přirozenost.

„Mozart je geniální muzika. Stále ale jde o písně, byť jiného typu. A písně jsou i slova, interpret a posluchač… a když posloucháte Mozarta v cizí řeči, nevíte, o čem se zpívá. A mě lákalo vrátit Mozartovi jeho přirozenost,“ vysvětluje.

„Jednou z oper, které mě lákaly, byla i Kouzelná flétna: geniální muzika, ale blbé libreto,“ směje se. „I proto mě napadlo udělat evropský skandál a nechat do poslední noty Mozarta a jeho nádhernou muziku, ale doplnit je úplně jinými texty. Nepřekládal jsem libreto, ale Mozartovu muziku: náladu hudby jsem doplnil slovy.“