Motorky jsou v garáži, pojďme bilancovat

Motorkář u svého stroje

Motorkářská sezóna pomalu, ale jistě končí, na silnicích už jsou vidět jen opravdoví nadšenci jedné stopy. Nastal tedy čas bilancovat. Dopravní statistici vyhodnotili nehodovost za uplynulých deset měsíců a čísla jsou podobná těm loňským. Některá jsou však alarmující.

Jak se vyvede motorkářská sezóna, záleží hlavně na počasí. To však letos motorkářům moc nepřálo. Jaro vypadalo slibně, potom ale začalo pršet a pršelo téměř celé léto. Sezónu motorkářům zachraňovaly až slunečné podzimní měsíce.

Možná právě ne moc dobré počasí vylepšilo smutné policejní statistiky týkající se nehodovosti motorkářů, ale zase ne o moc. Za prvních deset měsíců letošního roku se zabilo 73 motorkářů. „Zahynuli dva řidiči mopedů, tři řidiči malých motocyklů, šedesát řidičů motocyklů a nehody nepřežilo také osm spolujezdců na motocyklech. Bilance je však o devět osob nižší než v předchozím roce,“ uvádí Josef Tesařík z policejního prezidia.

Vlastní chybou se na motorce zabilo 42 motorkářů – to je asi 57 procent z celkového počtu. Zbytek byl jen ve špatný čas na špatném místě. Nejčastější příčinou smrtelné nehody motorkáře zůstává nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky. „Je to typické nezvládnutí průjezdu zatáčkou, které často končí buď nárazem do protijedoucího vozidla, nebo opuštěním komunikace – potom už záleží na bezpečnosti okolí komunikace, zda tam není nějaká pevná překážka.“

Alarmující je potom statistika závislosti délky řidičské praxe k počtu zaviněných nehod. Začátečníci, kteří mají řidičák maximálně dva roky, zaviní pětinu nehod. „Na tyto nehody připadá víc než 21 procent z celkového počtu usmrcených osob, takže zhruba jedna pětina,“ dodává Josef Tesařík.

Od příštího roku je však ztížena možnost sednout bez předchozí praxe na velkou a silnou motorku. Mladý řidič si bude muset nejdřív odjezdit pár let na slabší kubatuře, aby nabyl zkušenosti. Snad se tím sníží počet tragických nehod motorkářů.