Motorka v garáži, oblečení ve skříni – bilancujeme

10. listopad 2010

Motorkářská sezóna pomalu, ale jistě končí, na silnicích už jsou vidět jen opravdoví nadšenci jedné stopy. Nastal tedy čas bilancovat. Dopravní statistici vyhodnotili nehodovost za uplynulých deset měsíců a vyšla jim podobná čísla jako v loňském roce. Na rozdíl od aut však tragických nehod motorek přibylo.

I když se na celkovém počtu všech nehod podílejí nehody motorek jen asi třemi procenty, následky jsou daleko horší. Dá se říct, že každý sedmý mrtvý při nehodě je motorkář.

„Za deset měsíců zahynulo 78 řidičů motocyklů, což je o pět řidičů víc než v loňském roce. Dále evidujeme devět usmrcených spolujezdců na motorkách – to je opět nárůst o pět osob. V evidenci následků jsou také řidiči mopedů, z nichž čtyři svoji nehodu nepřežili, a dále dva řidiči malých motocyklů,“ konstatuje Josef Tesařík z policejního prezídia.

Nejčastější příčinou tragických nehod je jako každý rok vysoká rychlost. V policejních protokolech se uvádí mnohoznačné nepřizpůsobení rychlosti jízdy dopravně technickému stavu vozovky. Co to znamená?

„Nezvládnutí průjezdu především zatáčkou, ale může to být i průjezd křižovatkou. Další častou příčinou nehod je podcenění horizontu a také vjetí do protisměru – například když se motorkář snaží předjet kolonu vozidel. Za takovýchto okolností bývají nehody nejtragičtější.“

Častá je také otázka, kdo je viníkem nejvážnějších nehod. Kolik tragických nehod jde na vrub řidičům aut? I tady statistika dává jasnou odpověď. „Z celkového počtu 78 řidičů velkých motorek bylo 62 viníků nehod, což je téměř 80 procent.“

Každým rokem sledují policejní statistici také alkohol za řidítky motorek. Zdá se, že ani po letošním zpřísnění kontrol na alkohol motorkáři pití před jízdou moc neřeší. U nehod silných motorek byl alkohol zjištěn při každé čtrnácté nehodě, což je dvojnásobek celostátního průměru. U skútrů je to ještě horší – alkohol je za každou devátou nehodou. Kdo však vede, jsou řidiči mopedů. U nich je alkohol přítomen ve čtrnácti procentech všech nehod.

„Nejslabší jednostopá motorová vozidla jsou často využívána jako dopravní prostředek do restaurací. Na zpáteční cestě na nich ty odvážlivější jedou, ty méně odvážliví je tlačí a používají je jako podpůrný prostředek při opilecké chůzi,“ nabízí jednoduché vysvětlení Josef Tesařík.

Před námi by měl být další příjemně teplý víkend. Pokud vyrazíte na motorce, určitě jeďte opatrně, ať jsou smutné statistiky pro tento rok už konečné.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

Tajný deník čínské císařovny

Koupit

Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.