Motorka pro vozíčkáře brzy i u nás

21. duben 2010
Motožurnál , Motožurnál

Věděli jste, že i vozíčkáři mohou jezdit na motorce? S nápadem, jak dostat vozíčkáře na motorku, přišlo občanské sdružení Adrenalin bez Bariér. Částečná inspirace přišla od kolegů z Velké Británie, kde už několik strojů jezdí. Vypadá to, že letos po dvouleté práci motorku dokončí. Stroj právě dnes testují na okruhu v Mostu a vychytávají poslední mouchy. Pokud to ministerstvo dopravy povolí, motorka by mohla vyjet na silnice už v letošním roce.

S nápadem postavit motorku pro vozíčkáře přišel jeden ze zakladatelů občanského sdružení Adrenalin bez Bariér Jiří Suchánek. On sám je motorkář po nehodě.

„Mám za sebou 25 let v sedle motorky. Utrpěl jsem mnoho úrazů, ze kterých jsem většinou vyvázl pouze s berlemi, a potom jsem opět usedl za řidítka. Teď už však chodím pouze o holi. Se dvěma přáteli, oba jsou vozíčkáři a motocykloví fandové, jsme založili občanské sdružení Adrenalin bez Bariér. Oslovili jsme v té době budoucí partnery, protože bez finanční pomoci by to samozřejmě nešlo, a ti nám poskytli motorku, na které přestavbu zkoušíme.“

Přestavěno muselo být vše, co ovládají nohy - třeba zadní brzda se přesouvá na řidítka. Místo řazení nohou řadí rychlosti elektromotor po stisknutí tlačítka. Zásadní problém je však udržení rovnováhy při rozjezdu a zastavení. Tu zajišťují přídavná zasunovací kolečka u zadního kola. Fungují vlastně stejně jako pomocná kolečka u dětských kol, ovšem s tím rozdílem, že je může řidič za jízdy zasunout a při zastavování zase vysunout.

„Při rozjezdu udržují stabilitu přídavná kolečka, která se za jízdy dají zvednout, a nebrání tak běžnému naklánění motorky. Můžete s nimi jet až do 40kilometrové rychlosti. Stejný postup je i při brzdění motorky, kdy srovnáme stroj do stopy, zpomalíme a vysuneme stabilizační kolečka.“

Logo

Hlavně při zkušebních jízdách se však objevily další komplikace. Například plyn se musí přidávat páčkou, protože otočná rukojeť se ukázala jako slepá ulička.

„Pokud má vozíčkář pohyblivé pouze ruce, drží na nich zároveň celou váhu těla, a z toho důvodu není otočná rukojeť zrovna vhodné řešení. S tím jsem vůbec nepočítal, protože jelikož jsem motorkář od malička, předpokládám, že se plyn bude přidávat heftem neboli otočnou rukojetí. Ovšem když se na motorku posadili vozíčkáři, stěžovali si, že se nemohou pořádně chytit, protože stále nechtěně přidávají plyn. Na čtyřkolce jsme vyřešili přidávání plynu páčkou, a proto jsme se rozhodli, že to vyzkoušíme i u motorky. Uvidíme, jak to bude fungovat.“

Dalším problémem je udržení rovnováhy hlavně pro ty, kteří jsou na vozíčku od narození.

„Pro lidi, kteří jezdili na kole, není problém udržet na jednostopém stroji rovnováhu. Ovšem jestliže tělesně postižený člověk jezdí od malička na vozíčku, je pro něj stabilita na jednostopém stroji naprostou novinkou. Sami se proto musíme naučit, jak těmto lidem vůbec vysvětlit, jak zatočit nebo jak se naklonit, protože doteď neměli šanci to dostat do podvědomí. Osobně mě velmi překvapilo, že to člověk na vozíčku vlastně nemůže umět,“ uzavírá Jiří Suchánek.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.