Mládež zachycuje současnost přesně. Dívat by se měli i rodiče, říká ředitelka A-FilmTeens festivalu
Vystoupení z davu či z nekonečného „scrollování“ tematizují filmaři ve věku od 6 do 20 let na festivalu A-FilmTeens. O radosti, motivu letošního ročníku, se jim točilo hůř. „Filmy přímo odrážejí to, co děti a dospívající žijí, co cítí a jak vnímají svět. Je pro mě stále otázkou, jestli hlavní cílové publikum by náhodou neměli být rodiče i prarodiče těch dětí,“ říká producentka Zuzana Dražilová. Jak vede mládež k mediální výchově a který snímek jí osobně udělal radost?
Musím říct, že jste zakladatelka jednoho unikátního festivalu pro děti a mládež, A-Film Teens. Absolvovala jste katedru produkce na FAMU, herectví na konzervatoři Jaroslava Ježka, semestrální studia na The American University ve Washingtonu, různé producentské workshopy.
A teď, od 12. do 20. února tady bude 100 soutěžních filmů, které vytvořili mladí filmaři a filmařky ve věku 6 až 20 let, z 35 zemí světa. Tento festival, kromě stálic, navštíví třeba Keňa, Gruzie, Kyrgyzstán, Brazílie, Srbsko, Nizozemsko. Jaké jsou náměty, které se tam prolínají?
Jiné náměty mají ty nejmladší děti ve věku od 6 do 11 let a jiné náměty točí už starší dospívající, ve věku třeba mezi 15 a 20 roky. Musím říct, že ta témata jsou vždy autentická a přímo odrážejí to, co děti v danou chvíli žijí.
Čtěte také
Vždy jsme fascinovaní tím, jak děti naprosto rychle a přesně reagují na danou dobu. Na minulých dvou ročnících se logicky odrážela doba covidu, měli jsme opravdu hodně temné a depresivní filmy. Letošní, čtvrtý ročník už je lepší. Proto jsme také dali za hlavní téma radost.
A témata jsou různá. Například jeden skvělý film ze Švýcarska se jmenuje Prokrastinátor a je o tom, jak student, který ví, že má své školní povinnosti, že se musí učit, stále „scrolluje“ na mobilu, točí se v kruhu a nemůže z něj vystoupit, je to pro něj velmi těžké.
Další film – ze Švédska – který se jmenuje Bezpečnost podobnosti, je o vystoupení z davu; o tom, že žijeme ve společnosti, která je hodně uniformní a konformní a že je velmi těžké být originální a stát si za svým názorem.
Vy to s prokrastinací máte jak?
Je to těžké i pro mě. Já se přiznám, že někdy se na internetu zadrhnu, šmejdím a vyhledávám zprávy, protože mě třeba něco zajímá. Pak zjistím, že třeba trávím půl hodiny tím, že jenom čtu zprávy – a to také není v pořádku.
Čtěte také
Když se podíváme na to, jak vnímají radost a život mladí, a na 35 zemí světa, tak radost musí být i v každé zemi asi trochu jinak vnímaná?
Určitě. Musím říct ještě jednu věc: dali jsme jako hlavní téma radost, ale ne všechny filmy, které nám byly zaslány, toto téma naplňují. Především starší filmařky a filmaři asi mají s tématem radosti trochu problém, u nejstarší kategorie mezi 15 a 20 roky zase tolik radostných filmů nemáme. Máme je spíš od mladších dětí, se kterými vyrábějí filmy jejich vyučující nebo i rodiče.
Pokud filmy na téma radosti vůbec máme – což máme ještě u naší regionální soutěže z Vrchlabska, Rychnovska a Mladoboleslavska – zjišťuji, že pro děti a dospívající není úplně jednoduché téma radosti pojmout nebo ztvárnit, musí nad tím fakt přemýšlet. Také máme tentokrát v regionální soutěži přibližně o 15 filmů méně, než jsme měli při minulém, třetím ročníku, kde bylo tématem Můj domov aneb místo, kde žiji a dospívám.
Ale na druhou stranu, filmy, které nám na téma radosti byly zaslány, opravdu radost zrcadlí, opravdu tam je. Chtěla bych upozornit na zajímavý film od studujících z Obchodní akademie v Mladé Boleslavi, který se jmenuje Štěstí v každém dni a je to rozhovor mladé teenagerky s Rákosníčkem o tom, co znamená to štěstí v každém dni. Ten film je opravdu dobrý.
Rodiče a výchova
Teď by mě zajímal pohled nás dospělých, rodičů. Mnohdy máme pocit, že si s dětmi povídáme, ale když se podíváme na některé filmy, nedozvíme se nakonec o jejich životě a přemýšlení mnohem víc, než nám doma řeknou?
Čtěte také
Určitě, protože filmy přímo odrážejí to, co ty děti a dospívající žijí, co cítí a jak vnímají svět. Takže já si myslím a je pro mě stále otázkou, jestli to hlavní cílové publikum by náhodou neměli být rodiče i prarodiče dětí, které ty filmy točí – a nikoliv generační publikum, které máme jako hlavní cílovou skupinu, děti a dospívající do 20 let.
Ale myslím si, že rodiče a prarodiče, kdyby se na filmy soustředili, by se určitě o dětech dozvěděli hodně.
Protože vy sama jste učila a učíte, zajímal by mě váš pohled na to, jak by se měla učit mediální výchova? Jaký je váš pohled na ni?
Základní pravidlo podle mě je co nejvíce praxe a minimálně teorie, protože není nad to, když přivezete jednoduchou kameru. Třeba spolupracujeme s dětskými domovy a děláme takový projekt, který se jmenuje Okna do světa. Tam víme, že s dětmi z dětských domovů nemůžeme uplatňovat žádnou velkou teorii nebo je učit historii filmu.
Čtěte také
Takže přivezeme kamery a snažíme se co nejdřív je seznámit s filmovou technikou, pustit jenom ukázky z filmů – a děti, pojďme točit, udělá vám to radost. A zase jsme u té radosti.
Která témata nejčastěji řeší děti v dětských domovech, jestli se to dá vůbec zobecnit?
Určitě ano. Někdy není úplně lehké ta témata najít. My bychom samozřejmě byli rádi, aby ve filmech zobrazili to, co žijí, nebo to, co prožili. Ale protože mají témata, co třeba prožili ve svých rodinách, vytěsněná, tak se s nimi spíš snažíme najít témata na vztahy v dětském domově, vztahy mezi nimi.
Samozřejmě tyto děti mají tendenci točit horory a thrillery, ale v tomto případě musím být drsná a zakázat točení thrilleru a hororů, byť vím, že si to často chtějí užít a je to první, co chtějí točit. Takže musíme volit kompromis mezi vztahy a hororem.
Jaké další snímky festival A-FilmTeens představí? A jaké výhrady má Zuzana Dražilová k převládající filmové tvorbě? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Mít ze čtení radost a neztratit chuť učit se. Na základní škole v Benešově praktikují zvídavé čtení
Hodina zvídavého čtení v soukromé Základní škole Aperto v Benešově má vést děti k tomu, aby měly ze čtení knihy především radost.
-
Stávkující student: 17. listopadu se budeme hlásit o naši budoucnost, bere nám ji klimatická změna
Univerzitní studenti včera zahájili protestní stávku za klima. Vláda podle nich nesmí dál ignorovat klimatickou krizi. Co by měla vláda podle představ studentů udělat?
-
Sociální bubliny můžeme propichovat, ale nezbavíme se jich, domnívá se Valtrová z Díky, že můžem
Co je to vlastně svoboda? A jak ji vnímáme? I na takové otázky odpovídají na Národní třídě sestra Magdalena z řádu sv. Voršily a programová ředitelka Díky, že můžem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.