Místo bílých pruhů obroušený asfalt. Plzeň se zbavuje některých přechodů pro chodce

9. květen 2019 10:35

V Plzni pokračuje přeměna vybraných přechodů pro chodce na místa pro přecházení. Ta se nejen jinak značí, ale také na nich platí jiná pravidla, především pro chodce.

Jaký je rozdíl mezi přechodem pro chodce a místem pro přecházení? Jasno je až do roku 2016, kdy termín místo pro přecházení definovala vyhláška. Řečeno jednoduše - chodec by měl být opatrnější.

„Chodec, který přechází na místě pro přecházení, nesmí ohrozit řidiče vozidla a nesmí ho ani donutit zpomalit či změnit směr jízdy,“ vysvětlil vedoucí odboru krajské dopravní policie Vladimír Toman. Fakt, že k opatrnosti nutí místo pro přecházení především chodce, prý ale neznamená, že nové úpravy na plzeňských silnicích jsou pro pěší nebezpečné. „Většina přechodů, které se budou nějakým způsobem upravovat případně rušit, jsou v místech, kde jsou křižovatky řízené světelnou signalizací. Tyto křižovatky používají světelné signály buď 24 hodin nebo minimálně v denní době,“ doplnil Vladimír Toman

Přechody pro chodce s širokými bílými pruhy nezmizí všude.  V místech, které vedou na zastávku městské dopravy vždy alespoň jeden zůstane. Především kvůli seniorům, handicapovaným nebo zkrátka pomalejším lidem. Dohromady se změny dotknou 33 přechodů na čtyřpruhových silnicích první třídy.

Jde především o psychologický efekt

Podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeňka Kuťáka je nejdůležitější změnit myšlení některých lidí: „Pokud je ten přechod vyznačený vodorovným dopravním značením, chodci mají automaticky zakódováno, že na tomto přechodu mají přednost. Když je to v kombinaci, že daný přechod je extrémně dlouhý a nesvítí světelná signalizace, dostáváme se potom do velice nebezpečných situací. Pokud my vyznačíme takové místo pouze jako místo pro přecházení, potom bych řekl, že se ti chodci automaticky psychologicky chovají jinak, a to daleko obezřetněji.“

S rušením některých přechodů souhlasí i Václav Ircing, někdejší koordinátor Besipu pro Plzeňský kraj. Na druhou stranu jsou ale podle něj místa, odkud přechody zmizet nesmí. „Ať už jsou to dětská zařízení, školy, družiny, zdravotnická zařízení, nádraží, kde je větší pohyb osob. Tam je důležité, abychom přechody vybudovány měli,“ dodal Václav Ircing.

Většinu z přechodů už ŘSD upravilo. Do poloviny června ještě chybí zbrousit posledních 10 míst, a to v ulicích Tyršova, Přemyslova, Domažlická, Klatovská a Sukova.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio