Ministr Kupka o zvažované rychlosti 150 km/h: Je to vjemově silné, řidiči už nebudou dál zrychlovat

31. prosinec 2021

Nová vláda slibuje, že ve vybraných úsecích dálnic zvýší maximální povolenou rychlost na 150 kilometrů v hodině. „Míříme k tomu, abychom dokázali zajistit co největší soulad společnosti s tím, co na druhou stranu přinášejí dopravní předpisy,“ tvrdí ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka. Aleš Vémola, docent Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně a soudní znalec, s návrhem na zvýšení maximální rychlosti nesouhlasí.

„Nepřinese to kromě ušetření pár minut nic a bude to kontraproduktivní vzhledem k bezpečnosti provozu,“ varuje Vémola.

Čtěte také

Takové obavy Kupka nemá. „Tato rychlost je podmíněna tím, že půjde o úseky dálnic vybavené moderní telematikou jako v zahraničí, kde řidiči projíždějí pod moderními proměnnými dopravními značkami. Limitní rychlost by se pak měnila podle viditelnosti a hustoty dopravy právě až ke 150 kilometrů v hodině,“ vysvětluje.

Dálniční síť nejen v České republice patří mezi ty bezpečnější infrastrukturní sítě. „Tam k nehodám dochází v menším počtu, za rok 2020 to bylo sedm procent z celkového počtu. Není možné ale počítat, že by se tento rychlostní limit zvýšil v celé dálniční síti,“ upřesňuje Kupka.

Větší rychlost, větší respekt?

Stávající pravidla silničního provozu zapomínají na bezpečnou vzdálenost, která při vyšší rychlosti bude mít vliv, upozorňuje na jedno z rizik docent Vémola:

Čtěte také

„Ta u nás není přesně definovaná. Podle nás, soudních znalců, je při 130 kilometrů v hodině minimálně 36 metrů, při 150 to bude 42 metrů.“

„Nebude-li uzákoněno, že je tuto bezpečnou vzdálenost dodržovat na všech silnicích, tak jako je tomu ve všech zemích Evropské unie, tak je to problém. Jako jediní to nemáme a platí, že dokud nenarazím, tak nemůžu být postižen,“ popisuje současnou praxi Vémola.

Podle nás, soudních znalců, je bezpečná vzdálenost při 130 kilometrů v hodině minimálně 36 metrů, při 150 to bude 42 metrů.
Aleš Vémola

Ministr však ujišťuje, že bezpečná vzdálenost bude mít v novém zákoně místo. „Jde o jeden z parametrů bezpečného provozu, ale je třeba větší informovanosti a respektu samotných řidičů. Změny, které chystáme, by měly být právě co nejrozumnější a nejjednodušší.“

„Když se podaří dát dohromady soubor předpisů, které budou co nejvíce odpovídat přirozené logice, chování řidičů i situaci na silnicích, tak to i podle zkušeností ze světa povede k tomu, že se dopravní předpisy budou těšit většímu respektu,“ očekává Kupka.

Rychlost, nejčastější příčina nehody

Podle znalce ale zvýšení rychlosti respekt k pravidlům nezvýší. „Statisticky je nejčastější příčinou dopravních nehod nepřiměřená rychlost. Obávám se, že s povolenou rychlostí 150 kilometrů v hodině to bude jen eskalovat.“

Čtěte také

„V Polsku sice mají také vyšší rychlost na všech dálnicích, ale také tam na každém desátém kilometru stojí policie a nikdo si netroufne jet rychleji a nedodržovat bezpečnou vzdálenost. Máme tedy co dohánět,“ tvrdí soudní znalec.

Ministr se ale neobává, že by zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích vedlo k celkovému zvýšení rychlosti na českých silnicích. „Podle psychologů je tato rychlost už vjemově silná a zájem dál zrychlovat nebude nastávat – jako u 130 kilometrů v hodině,“ věří Martin Kupka (ODS).

„Jen doplním dnešní zkušenost z jízdy autem: Lidé přejíždějí přes plné čáry, přes šrafy na křižovatce, kde je padesátka, asi osmdesátkou a v obyčejné Octavii. Smysl řidičů pro přirozenou ukázněnost u nás není. Bohužel,“ konstatuje Aleš Vémola.

Poslechněte si celou debatu. Ptá se Tomáš Pancíř.

autoři: Tomáš Pancíř , oci
Spustit audio

Související