Milan Hejný: Škola by měla dětem otevírat svět matematiky

29. leden 2013
Milan Hejný nevěří na matematické nadání

Matematika nejsou počty, ale způsob myšlení. To zdůraznil didaktik matematiky Milan Hejný, který propaguje nový způsob výuky matematiky, v jehož rámci žáci sami objevují metody řešení úloh. Proto se ve vysílání Hosta Radiožurnálu mezi 10. a 11. hodinou mluvilo především o matematice.

„Děti musejí být při hodině aktivní – řešit problémy a přít se mezi sebou,“ popisuje ideální způsob výuky matematiky Milan Hejný. Učitel by se podle něj měl ptát dětí na důvody, vnímat jejich argumentaci a pomáhat jim v objevování souvislostí různých jevů.

Právě toto objevování souvislostí považuje Milan Hejný za podstatu matematiky. „Malou násobilku se sice můžu naučit nazpaměť, ale je lepší, když vidím její využití v praxi,“ uvádí příklad.

„Laťka výuky musí být však nastavená tak, aby ji dítě zvládlo,“ upozorňuje s tím, že motivací není dobrá známka, ale spíš vnitřní pocit a radost z vyřešení úlohy. „Důležité je přátelské klima ve třídě. Pak vstupuje také faktor hledání pravdy. Děti často upřednostní pravdu před vlastním egem. A to je jim osm devět let,“ zdůrazňuje Milan Hejný.

Milan Hejný také často tvrdí, že výuka likviduje talent. „Každé dítě je zvídavé a chce vědět, proč některé věci jsou tak, jak jsou. Jakmile se však začne učit zpaměti, buňky na matematiku jsou ty tam,“ shrnuje.

Milan Hejný ve studiu Radiožurnálu

Jakým způsobem by se mělo změnit české školství a výuka na základních školách vůbec? A proč je právě matematika vhodná k rozvíjení myšlení? Také na tyto otázky odpověděl Milan Hejný moderátorce Lucii Výborné.

Záznam celého rozhovoru s Milanem Hejným a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor:Šárka Ševčíková
  • Rozhovor
  • rozhovor
  • lidé
  • matematika
  • škola
  • výuka