Milan Hejný: Škola by měla dětem otevírat svět matematiky
Matematika nejsou počty, ale způsob myšlení. To zdůraznil didaktik matematiky Milan Hejný, který propaguje nový způsob výuky matematiky, v jehož rámci žáci sami objevují metody řešení úloh. Proto se ve vysílání Hosta Radiožurnálu mezi 10. a 11. hodinou mluvilo především o matematice.
„Děti musejí být při hodině aktivní – řešit problémy a přít se mezi sebou,“ popisuje ideální způsob výuky matematiky Milan Hejný. Učitel by se podle něj měl ptát dětí na důvody, vnímat jejich argumentaci a pomáhat jim v objevování souvislostí různých jevů.
Právě toto objevování souvislostí považuje Milan Hejný za podstatu matematiky. „Malou násobilku se sice můžu naučit nazpaměť, ale je lepší, když vidím její využití v praxi,“ uvádí příklad.
„Laťka výuky musí být však nastavená tak, aby ji dítě zvládlo,“ upozorňuje s tím, že motivací není dobrá známka, ale spíš vnitřní pocit a radost z vyřešení úlohy. „Důležité je přátelské klima ve třídě. Pak vstupuje také faktor hledání pravdy. Děti často upřednostní pravdu před vlastním egem. A to je jim osm devět let,“ zdůrazňuje Milan Hejný.
Milan Hejný také často tvrdí, že výuka likviduje talent. „Každé dítě je zvídavé a chce vědět, proč některé věci jsou tak, jak jsou. Jakmile se však začne učit zpaměti, buňky na matematiku jsou ty tam,“ shrnuje.
Jakým způsobem by se mělo změnit české školství a výuka na základních školách vůbec? A proč je právě matematika vhodná k rozvíjení myšlení? Také na tyto otázky odpověděl Milan Hejný moderátorce Lucii Výborné.
Záznam celého rozhovoru s Milanem Hejným a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.