Mělo by se pro osobní auta zavést mýtné namísto dálniční známky?

5. březen 2014
Radiofórum

Stávající mýtný systém prošel před nedávnem velkou modernizací. Mimo jiné se do roku 2035 prodloužila životnost ocelových konstrukcí, jejichž prostřednictvím se poplatek vybírá.

Smlouva s provozovatelskou firmou Kapsch ale vyprší už v roce 2016 a zatím není zcela jasné, jakým způsobem se potom bude mýtné hradit.

V současné době platí autobusy a nákladní auta na dálnicích a rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic I. třídy. Za dva roky by se ale poplatek měl rozšířit na všechny silnice I. třídy. Není vyloučeno, že v budoucnu se bude vybírat i na silnicích nižších tříd.

Česká republika se proto musí rozhodnout mezi několika variantami.

Může zachovat současný mikrovlnný systém a na dalších úsecích, které případně zpoplatní, postavit další nákladné brány, nebo přejít na satelitní systém využívaný například v Německu, a v tom případě zahodit dosavadní investice.

Další možností je hybridní systém, který by využíval oba způsoby - to by ale znamenalo více administrativy a zřejmě i větší provozní náklady.

Co bude pro nejvýhodnější, zjistí až tendr, který vypíše vláda.

Vyplatí se podle vás výběr mýtného? Který způsob výběru je podle vás nejefektivnější? A má mýtné sloužit i k regulaci dopravy?

Hostem Markéty Ševčíkové bude po 19. hodině bývalý ministr dopravy, nyní proděkan ČVUT Petr Moos.

Diskutujte s námi na našem Facebooku zde. Pokud chce říct svůj názor do vysílání, vyplňte náš formulář a my vám zavoláme!

autor: mše
Spustit audio