Medicína jde kupředu, ale naše zdravotnictví má strukturu ze 70. let, říká odborník na kvalitu ve zdravotnictví

David Marx

Kvalita ve zdravotnictví byla hlavním tématem nedělního rozhovoru Patricie Strouhalové s doktorem Davidem Marxem. Jaký je jeho pohled na současnou zdravotní péči v České republice?

„Rizikem je nedostatečný počet nelékařského personálu v nemocnicích, především zdravotních sester,“ říká David Marx. Důvodem jejich odchodů z oboru jsou podle jeho názoru vysoké nároky, dlouhá příprava na pozici a zároveň nízké finanční ohodnocení.

Druhý problém je zastaralá struktura – struktura našeho zdravotnictví se zásadně nezměnila od roku 1990. David Marx si myslí, že je třeba udělat změny, centralizovat specializovanou péči, změnit počet doléčovacích lůžek a lůžek následné péče a spolu s tím i množství personálu.

Svobodná volba lékaře

„Certifikát nebo akreditace nemocnic je něco jako řidičský průkaz. Ta nemocnice jednou za 3 roky projde poměrně detailním systémem externí kontroly kvality. Navštíví ji auditoři, procházejí cestou pacienta, hovoří s pacienty, dívají se, jak je tam čisto, na data třeba o epidemiologických šetřeních, jak probíhá podávání léků, jak se operuje a podobně,“ vysvětluje David Marx.


Od roku 1990 tu v podstatě nedošlo k žádné zásadní a plošné změně struktury zdravotnických zařízení. Medicína udělala obrovské kroky kupředu, ale my pořád ještě setrváváme ve struktuře, to znamená počtu nemocnic a počtu nemocničních lůžek, která odpovídá 70., 80. letům. DAVID MARX

Připomíná, že ze zákona má každý pacient možnost svobodné volby lékaře i nemocnice. „Žádná spádová nemocnice neexistuje. Spádovost zdravotnických zařízení byla zrušena počátkem 90. let. Je to tradice, ve které žijí někteří pacienti a bohužel i některá zdravotnická zařízení. Pojištěnec u nás má svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení.“

Problém s komunikací

Ve zdravotnictví jsou podle doktora Marxe časté stížnosti pacientů, v průměrné nemocnici jsou oprávněné z 10 až 15 %. „Vesměs si stěžují na komunikaci se zdravotnickým personálem, na nedostatek informací o svém zdravotním stavu, případně na různé organizační věci: dlouho čekají nebo jsou přeobjednáváni na vyšetření.“ Trénink komunikačních dovedností má podle jeho názoru malý prostor ve výuce a přípravě budoucích zdravotníků.