Marek Hudema: Pijte více alkoholu, podpoříte státní rozpočet!

22. srpen 2022

Kdo moc pije alkohol, holduje hazardu nebo vypouští do vzduchu škodlivé látky, měl by platit. Je třeba ho zdanit. Na tom se shodnou téměř všichni. Teď se to mění. Někde už státní úředníci dokonce uvažují o tom, jak podpořit chování, které by bylo dříve považováno když ne za hříšné, tak minimálně za nevhodné.

Nejdál je s tím zatím Japonsko. Tamní daňový úřad už pořádá soutěž, ve které hledá nejlepší myšlenky na podporu pití alkoholu. Japonská populace totiž stárne a starší lidé pijí méně.

Čtěte také

Navíc pití omezují i mladší ročníky. Japonská vláda má teď obavy z dlouhodobých dopadů těchto trendů na státní rozpočet. Spotřební daň z alkoholu tvořila ještě v roce 1980 pět procent příjmů státního rozpočtu. Dnes je to už méně než dvě procenta. Proto vláda chce, aby Japonci znovu pili více. Podobné je to i v Evropě a v Americe.

Ne, že by se snad někdo bál toho, že Evropané a Američané přestanou pít. Vlády spíš straší to, že spálí výrazně méně nafty a benzínu. Obávají se, že přijdou o většinu příjmů ze spotřební daně z pohonných hmot, která měla původně omezit spotřebu paliv, protože spaliny z motorů ničí životní prostředí i zdraví lidí. Nástup elektromobilů totiž omezí spotřebu nafty a benzínu, a tím i automobilové spaliny.

Motivovat lidi ke správnému jednání

Samozřejmě elektromobily obrazně řečeno vypouštějí také emise. Produkuje je většina elektráren vyrábějících elektřinu pro pohon aut. Logické by bylo, a tedy i žádoucí, zdanit nabíjení elektromobilů. Jenže to je technicky obtížné.

Čtěte také

Alternativou by bylo zdanit elektrická auta podle najetých kilometrů. Ale asi ani to z politických důvodů neprojde. Místo toho se zvažuje, a ve Spojených státech na některých místech i zkouší, speciální poplatek za registraci elektroauta a pak každoroční platba za jeho provoz. Problémem ale je, že to nepovede k omezení počtu ujetých kilometrů, a tím i produkovaných spalin v elektrárnách. Naopak, povzbudí to lidi k najetí více kilometrů. Vždyť čím víc toho člověk najede, tím méně zaplatí na poplatcích přepočítáno na kilometr.

To ovšem zcela obrací naruby původní koncept daní z alkoholu či paliv, pojmenovaných ne náhodou „daně z hříchu“. Tyto daně totiž měly původně lidi také vychovávat a odrazovat od nevhodného chování.

Marek Hudema

Jenže část současných politiků rezignovala na snahu motivovat lidi ke správnému jednání a chtějí to nechat na každém jednotlivci. Zároveň si ovšem přejí velký a bohatý stát. Výsledkem pak ovšem nebude liberální společnost, ale společnost, kde bude tolerováno, a dokonce podporováno cokoliv, co přinese do státní kasy další peníze, které pak budou moct politici přerozdělovat svým voličům.

Autor je komentátor Lidových novin

autor: Marek Hudema
Spustit audio