Malásek: Vánoční písně mám rád, ale trošku nám degradují. Jako všechno komerční zboží

22. prosinec 2022

Prazáklad vánoční koledy bývá v jednoduchosti, objasňuje klavírista a skladatel Petr Malásek, který během rozhovoru s Lucií Výbornou zahrál na klavír úryvky některých vánočních melodií. „Mollové tóniny bych na Vánoce zrušil, počkají si na Nový rok, když se člověk líhne ze silvestrovských oslav,“ říká s úsměvem. Jaká vánoční hudba ho ale spíše obtěžuje? Poslechněte si celý rozhovor.

Kdybych chtěla složit vánoční koledu, jaké ingredience do toho musím dát?

Koleda jako taková, to byla vlastně píseň, se kterou obcházeli mniši domácnosti, zpívali obyvatelům, a tím přinášeli do jejich domovů štěstí a blahobyt. Koledy vycházely z gregoriánského chorálu, ale byly to první písně zpívané česky. Takže to má takovou tradici, která je opravdu ryzí esencí lidovosti. Ten text i melodie musely být jednoduché. A proto dokážeme téměř všechny koledy doprovodit základními harmonickými funkcemi. A tohle pak přebírají i ty moderní písně.

Změnily by se hodně vánoční melodie, kdyby se místo v dur hrály v moll?

Čtěte také

Úplně zásadně, přestaly by to být Vánoce. Protože většina vánočních koled i skladeb jsou durové. Tak jako Mozart psal všechno v dur – má snad jen tři mollové skladby – tak jsou i všechny koledy a vánoční písně v dur. A když se to hodí do moll, tak to přestanou být Vánoce.

Já bych mollové tóniny na Vánoce zrušil, ony už tedy zrušené jsou, počkají si na Nový rok, když se člověk líhne ze silvestrovských oslav. Prazáklad, esence koledy bývá v jednoduchosti.

Také jsem si říkala, že to určitě dělají nějaké hudební nástroje?

Stoprocentně, ale to už se z toho stává trošku klišé. Na sociálních sítích a hlavně v internetovém prostoru existuje dvojice umělců, říkají si Kumšt, je to Matěj Berko a jeho kamarád a kolega. Učí muzikanty, jak se dělají jednotlivé žánry. Základ jsou vždycky rolničky – jakmile nechřestí rolničky, nejsou Vánoce.

Nestačily by zvonečky? Nebo zvon? 

To je další atribut, musí tam něco cinkat. Buď tam cinká zvonkohra, triangl, ale co je nejlepší, to jsou takzvané tubural bells. Je to rám, na kterém jsou zavěšené kovové trubky a do toho se bouchá kladivem, zní to jako kostelní zvony. Ale je to laděné, takže na to můžu hrát melodii. A co je zásadní – u všech vánočních písní je dětský sbor. Vždycky se v refrénu musí objevit dětský sbor, protože děti jsou Vánoce. A potom texty, u všech vánočních písní je pohoda, duch Vánoc…

A tihle kluci, kteří si říkají Kumšt, všechny tyto ingredience smíchali do mixéru jedné písně. A ta píseň je fantastická. Dělají si z toho trošku srandu, ale obecně to funguje. Vánoční písně mám rád, nechci si z toho dělat legraci, ale trošku nám degradují. Jako všechno, co se stane masovým a komerčním zbožím, což jsou Vánoce stoprocentně už léta.  

Čtěte také

Máš nějakou vánoční hudbu nebo něco z těch zvuků a hlasů Vánoc, co tě vyloženě obtěžuje?

Píseň, která mi leze trošku krkem, je Last Christmas, tedy Wham! Toho už je moc, protože to je první, co se vždycky hraje. Podobná je Mariah Carey s All I Want for Christmas Is You. Ale jediné, co tam obdivuji, je, že to začíná strašně rychlým a opakovaným staccatem na piano. Říkal jsem si: Jak tohle mohl někdo zahrát? Asi je to předprogramovaný.

Ale jinak Vánoce mám v zásadě rád, už mnoho let je to pro mě spojené s vánočním turné, které je vždycky skvělé, protože jsem pohromadě s kapelou a partou lidí, kterou mám rád. Ohlas koncertů je mimořádný, proto tu muziku děláme, abychom ji předvedli a viděli, že se lidé usmívají a tleskají.

Poslechněte si celý rozhovor ozvláštěný živou hrou Petra Maláska na klavír.

autoři: Lucie Výborná , prh
Spustit audio

Související