Magazín Experiment ŽIVĚ z operačního střediska pražské záchranky
- 00:00 téma magazínu
- 00:30 operační středisko pražské záchranky
- 06:30 videohovory na tísňovou linku 155
- 12:40 Přehled o všech sanitkách
- 14:50 speciální kamion záchranářů
- 18:45 výcvik specializovaného týmu
Přes telefon prožívají stovky příběhů denně a na dálku dokážou zachraňovat lidské životy. Operátoři pražské záchranky jsou těmi prvními, kdo poskytnou pomoc, když vytočíte linku 155.
Čtěte také
Ve velké místnosti v sídle PZS na pražské Korunní ulici slouží svoji denní směnu osm zdravotníků. Přijímají tísňová volání, komunikují s volajícími, podávají jim telefonicky asistovanou první pomoc a následně posílají informace dispečerovi. Ten má pak za úkol zajistit, aby se potřebná pomoc dostala k volajícímu co nejdříve, ale taky aby sanitky vyjížděly co nejefektivněji a neustále pokrývaly celé území hlavního města.
Pomoc na telefonu
Operátor, takzvaný call-taker, má před sebou čtyři monitory. K zaznamenání základních informací o případu, jako je jméno, adresa, charakter obtíží a jejich urgentnost, využívá elektronickou tabulku, kterou sdílí s dispečerem.
Čtěte také
K dispozici má také mapy, kde vidí přibližnou pozici volajícího a případně se ho může doptat na nějaké konkrétnější informace, podle kterých ho bude posádka sanitky hledat. Kromě toho má i operátor na monitoru přehled o pohybu jednotlivých vozů záchranářů.
„V průměru máme 800 volání za 24 hodin. Samozřejmě to nejsou všechno ostré výjezdy, těch máme zhruba 380 až 400 za 24 hodin,“ přibližuje záchranář Karel Kirs.
„Hovory, kdy nedojde k výjezdu, můžou být nějaké rady po telefonu, když člověk volá s nějakou zdravotní obtíží a operátoři mu poskytnout radu. Můžou to být ale samozřejmě i situace, kdy někdo hledá nějakého příbuzného a dotáže se, jestli nebyl náhodou vezen záchrannou službou. Anebo to můžou být i omyly, tzv. volání z kapsy.“
Čtěte také
Videohovory přímo z místa
Kromě běžných hovorů je v některých situacích dobrým pomocníkem také videohovor. Operátorka odešle volajícímu SMS s odkazem, po jehož rozkliknutí se iniciuje videohovor. Ideální je, když má volající v mobilu nainstalovanou aplikaci Záchranka, která umí videohovor zprostředkovat. Podmínkou je samozřejmě dostatečně nabitý telefon a stabilní internetové připojení.
Aplikace také umožňuje operátorům a dispečerům lokalizovat volajícího s přesností na několik metrů, což může výrazně urychlit příjezd pomoci.
Jak funguje operační řízení na pražské záchrance? Kdo rozhoduje o vyslání vrtulníku na místo nehody? A kdy do terénu vyjíždí takzvaný Golem neboli speciální kamion pražských záchranářů? Poslechněte si celý Magazín Experiment.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
K Modlitbě pro Martu máme všichni osobní vzpomínky. Vnímal jsem to jako velkou čest, říká Cina
-
VIDEO: Aneta Langerová, Bára Poláková či Dušan Vlk. Oslavy 17. listopadu doplnil Koncert pro budoucnost
-
‚Jaký jsem na pódiu, takový jsem v soukromí,‘ přiznává Baumaxa. Vydává novou desku Slibotechno
-
‚Česko není na prodej.‘ Tisíce lidí protestovaly na Staroměstském náměstí proti vzniku vlády ANO


