Letní jídelníček makrobiotiků

zelenina

Mnozí z nás si asi vydechli úlevou, že tropická vedra alespoň na pár dní hlásí ústup. Třeba nevíte, že není potřeba čekat, až co rozmarné počasí přinese a můžete v letních parnech účinně ochladit organismus sami - jídlem. Alespoň to tvrdí ti, kteří se stravují podle zásad makrobiotiky a konzumují potraviny v závislosti na ročním období.

Syrové strava, především zelenina, nám podle makrobiotiků nejen přináší řadu důležitých vitamínů a minerálů v přirozené podobě, ale také v horkém letním počasí ochlazuje. Makrobiotikové se při sestavování jídelníčku řídí takzvanou hvězdicí proměn energie pěti elementů. Tak nám to vysvětlovala Dagmar Lužná, která se podle toho stravuje .

Lužná: Ráno je energie nejsilnější, jde nahoru, jsme nastartovaní na práci či jinou činnost, ne na trávení. Na to jsme připraveni, podle hvězdice pěti elementů, až večer.

Podívejme se na denní makrobiotický jídelníček. Začněme snídaní.

Lužná: Doporučujeme zeleninovou polévku, ne horkou, s množstvím zelené zeleniny. Ráno se aktivizuje energie, játra, není dobré najíst se pečiva.

Ideálním makrobiotickým obědem v horkých letních dnech je zeleninový salát. Samotný ale každému stačit nemusí.

Lužná: Můžeme si k němu vzít studené celozrnné těstoviny nebo plátek černého kváskového chleba.

Ovoce nechávají makrobiotikové na svačinu. A večeře ?

Lužná: Energie se stahuje dolů, můžeme mít těžší jídlo, rýži, brambory i knedlíky, kousek masa. Bílkoviny se nejlépe tráví večer a tělo je dobře zvládá.

Příznivci tohoto způsobu stravování si v letní vedrech nejraději dopřávají fermentované saláty.

Lužná: Jsou lehce zakvašené, ale mohou způsobit trávicí problémy. Nejvhodnější je zeleninu nastrouhat, trochu posolit mořskou solí, na chvíli zatížit a vytvoří se kyselina mléčná, která podporuje trávení.