Lesní vzdělávání ve školách? Záleží na rozhodnutí učitelů, říká lesní pedagožka

Tábor, les, děti, skaut, oheň, rozdělávání, prázdniny, příroda
Tábor, les, děti, skaut, oheň, rozdělávání, prázdniny, příroda

Tento týden se na Radiožurnálu věnujeme lesům. Zajímá nás například, co o lesích vědí běžní lidé nebo co se o nich učí ve školách. Lesní vzdělávání mají na starost takzvaní lesní pedagogové. Ti žákům přímo v terénu představují třeba zvířata, která v lesích žijí.

„Lesní vzdělávání v České republice funguje od 90. let, kdy se vyškolili první lesní pedagogové, tenkrát ještě na Lesnické škole ve Vimperku,“ nastiňuje lesní pedagožka Markéta Skřivanová s tím, že by bylo dobré, kdyby děti mohly les poznávat nejenom jako ekosystém, ale i z pohledu lesníků.

Čtěte také

A jak velký prostor se ve školách dává lesnímu vzdělávání nyní? Některé školy jezdí do lesa s dětmi pravidelně, některé se zase nezapojují vůbec – lesní pedagogika je totiž ve školách dobrovolná.

Skřivanová v té souvislostí porovnává zkušenosti v sousedním Rakousku. Tam totiž každé dítě během školní docházky má povinou jednu návštěvu lesní pedagogiky. „Je to dáno legislativou,“ říká.

A protože tuzemské školy mají mnoho různých mimoškolních možností a aktivit, tak je lesní pedagogika a program čistě na rozhodnutí učitelů. „Není to tak, že by každé dítě absolvovalo lesní program, i když by to nebylo na škodu,“ upozorňuje.

Spustit audio

Související