Kvalitnější lak a za míň peněz? Ostravský start-up vyvinul unikátní metodu, jak změřit kvalitu nástřiku

23. září 2020

Zakládáte si na tom, že vaše auto má neustále nablýskanou karoserii? A věděli jste, že kvalitu laku měří lakovny jen v několika jednotlivých bodech? Ostravský start-up SprayVision přišel s metodou, jak měřit kvalitu nástřiku laku v ploše. Může tak ušetřit velké množství použité barvy, času, ale i dílů, které nakonec kvůli špatnému laku musí automobilky rovnou vyhodit. SprayVision se svým nápadem uspěl mezi deseti finalisty soutěže Vodafone Nápad roku a odnesl si první místo.

SprayVision je dalším z deseti finalistů soutěže Vodafone Nápad roku

Ostravský start-up SprayVision vyvinul zařízení, které vypadá jako velký scanner. V lakovně na zkoušku nastříkají barvu na speciální fólii, vloží ji do tohoto scanneru a druhá část systému – software od SprayVision – vyhodnotí kvalitu nástřiku.

„Vidíme přesný rozměr, přenosovou činnost i výslednou tloušťku. Dokážeme to zachytit na mokré vrstvě, takže nepotřebujeme snímek vytvrdit,“ popisuje Vojtěch Roul ze SprayVision. Tento postup je výrazně rychlejší než stávající procedury. 

Výsledek scanu vidíme přímo na obrazovce, vypadá jako heatmapa. Oblasti bez nánosu barvy jsou modré, čím hustější je nástřik, tím více se scan zbarvuje do sytě červené. Scanování přitom trvá jen zhruba půl minuty. 

„Starý postup byl, že se odlakovaly dílce, nechaly se vytvrdit a šly na kvalitativní testy, zda je tam tloušťka a zda kvalita projde. Tady to dokážeme udělat v režimu ještě před samotným nalakováním dílce,“ vysvětluje spoluzakladatel SprayVision Petr Jahn.

Úspora času i barvy

Čtěte také

SprayVision může významně ušetřit také množství používané barvy. V lakovně si můžou například vyčistit nebo vyměnit zanesenou lakovací pistoli, případně upravit dráhu lakovacího robota tak, aby barvu nanášel rovnoměrně a nevznikalo tolik vadných dílů. 

Do budoucna by ve SprayVision chtěli vyvinout zařízení, které bude přímo součástí lakovací linky. „Bylo by umístěno přímo v lakovací kabině a automaticky by upravovalo parametry tak, aby byl výstup kvalitní,“ zakončuje Petr Jahn.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související