Krejčí, který obléká filmové hvězdy, prozrazuje recept na úspěch

Košile bližší než kabát, praví známé přísloví. A doslova to platí na oscarovém červeném koberci. Jako ulité na něm musejí padnout nejen dámské róby a pánské smokingy, ale i to, co je pod nimi – právě košile. Ty už desítky let dodává největším hollywoodským hvězdám jedno krejčovství. A jak to v něm vypadá?

Úsměv, otočka, lehký náklon sem a úklon na druhou stranu – už za pár hodin tyhle povely budou pršet na hlavu celebrit, které se projdou po nejčervenějším ze všech filmových červených koberců, který vede až ke zlatým oscarovým soškám.

Za bezchybným vzhledem mnoha naškrobených oscarových límečků a manžet je řemeslné umění, které přímo v srdci filmového světa už desítky let provozuje rodina Jacka Sepetjiana.

„Jsme jedním z posledních rodinných podniků, které v Beverly Hills přežily. Prodeji kralují velké korporace. Nám se podařilo najít skulinu, ve které jsme nejlepší,“ vysvětluje drobný muž v perfektně střižené modré proužkované košili.

Čtěte také

Košile pro hvězdy šijí s přesností na 1,5 milimetru

Za ním na zdi jsou desítky fotografií s podpisy. Košile Anto, pojmenované podle zakladatele podniku, Jackova otce, oblékal Frank Sinatra a slavný Rat Pack, nosí je Dustin Hoffman, Steve Martin, ale třeba i Leonardo DiCaprio či Ryan Gossling nebo Ellen De Generesová. Mnozí z nich tuto košili podle Jacka obléknou právě v oscarovou noc.

„Od jiných výrobců se lišíme tím, že šijeme košile skutečně na míru, s detailní přesností na 1,5 milimetru. Každý klient má svůj vlastní střih, protože každé tělo je jiné, má jiný tvar, jiné držení, jinou délku paží.“

Hollywoodský chodník slávy

Všechny střihy i rozměry se v podniku pečlivě uchovávají. První desky si založil Jackův otec Anto ještě v Libanonu, kde začínal jako krejčí v roce 1955. Ve stejné praxi pokračoval arménský uprchlík i po imigraci do Los Angeles a stejně tak po převzetí firmy i jeho synové Jack a Ken. Dnes jich má firma úctyhodných 12 tisíc.

„V našem druhém sídle v Sherman Oaks máme celý trezor, kterým se můžete procházet a prohlížet záznamy od roku 1950 až do dneška. Je tam všechno. Jaké košile nosil Frank Sinatra, z jaké byly látky, jak se změnil střih, kdy Frank Sinatra přibral, kdy shodil. Je to skoro jako v lékařské ordinaci, přesné záznamy o tom, co jste kdy nosili,“ usmívá se Jack Sepetjian.

Precizní záznamy, po kterých by jistě skočil nejeden filmový historik anebo paparazzi, měly a dosud mají jeden hlavní účel – aby krejčí mohli na zavolání vyrobit košili co nejrychleji, během necelého dne. Právě to je konkurenční výhoda, kterou se krejčovství – podle Jacka jako jediné ve Spojených státech – pyšní i dnes.

Čtěte také

Košile tvoří filmovou historii

Jeho košile vyvedené v nejrůznějších barvách, tvarech, stylech a vzorech oblékají herci nejen v civilu, ale i na filmovém plátně. Letos si „zahrály“ dokonce ve dvou snímcích nominovaných v kategorii nejlepší film. A také jako součást kostýmů tak trochu tvoří historii.

„Vyráběli jsme dobové střihy pro filmy ze všech možných období – z počátku 20. století, třicátých, čtyřicátých, sedmdesátých let. Pro jednu roli Michaela Douglase jsme našli všechny možné styly, látky, střihy. I to je všechno schované v našem trezoru, je tam celý filmový archív," dodává Jack Sepetjian.

Za bezchybným vzhledem mnoha naškrobených oscarových límečků a manžet je řemeslné umění, které přímo v srdci filmového světa už desítky let provozuje rodina Jacka Sepetjiana
autor: lek
Spustit audio