Krátké zprávy na míru kdykoli si vzpomenete. Rozhlas experimentuje s atomizovaným zpravodajstvím

Vysílání Českého rozhlasu
Vysílání Českého rozhlasu

Švédský veřejnoprávní rozhlas vyvinul aplikaci, která inovuje poslech lineárního rádiového vysílání, tak jak ho známe hlavně z FM stanic. Díky poslechu přes mobilní aplikaci nemusíte čekat na vysílání zpráv, ale můžete si zpravodajství pustit kdykoliv chcete. Aplikace navíc umožní do velké míry si vybírat z tematických okruhů. O takzvaném atomizovaném zpravodajství natáčel ve švédském rozhlasu reportér Experimentu Vojtěch Koval.

Švédská umělkyně využívá mobilní aplikaci, aby zvedla oči lidí od telefonu

Řada lidí projede denně tímto místem, aniž by ji cokoli vytrhlo z jejich vnitřního světa. Projekt Next to You se to snaží změnit.

Umělecký projekt Next to You využívá takzvanou rozšířenou realitu, aby prostřednictvím mobilní aplikace provedl návštěvníky po jednom zdánlivě všedním místě ve švédském Göteborgu. Městská křižovatka Korsvägen se díky ní promění v celkem dobrodružné místo.

Zpravodajská relace se skládá ze sedmi až deseti jednotlivých příspěvků. Nebylo by skvělé moct mezi nimi přeskakovat jedním zmáčknutím tlačítka? Takže jsme vytvořili prototyp a nechali ho testovat posluchači – a jim se to velmi líbilo,“ popisuje Tomas Granryd začátky práce na atomizovaném zpravodajství.

Zpravodajství na míru

Ve stávající podobě si atomizované zpravodajství může posluchač pustit v mobilní aplikaci, kde si ve speciálním modulu zvolí, jaké příspěvky chce poslouchat. Tedy například že ho zajímá věda a naopak nechce poslouchat sportovní zpravodajství,“ ukazuje mi přímo v aplikaci šéf inovačního týmu švédského veřejnoprávního rozhlasu.

Po kliknutí na tuhle lištu dostanete další zprávy: náš výběr hlavních zpráv, regionální zprávy, sport, vědu nebo kulturu. To vše atomizované. Takže pokud vás opravdu zajímá věda, můžete poslouchat jen zprávy z této oblasti.“

Jde o krátké, maximálně dvouminutové příspěvky, které aplikace řadí posluchači plynule za sebou podle toho, jaký tematický okruh zvolil.

Stručně, přesně, přehledně

Podle Petera Weyda ale klade příprava příspěvku pro tento nelineární způsob poslechu zcela jiné nároky než u klasických rádiových příspěvků, kde je příspěvek zasazený do příběhu.

Hosté ve vysílání Českého rozhlasu

Moderátor vás do toho příběhu uvede a uslyšíte i nějaké další souvislosti. Ale u samotného audia posluchač tyhle dodatečné informace nedostane, takže musíte být velmi výstižní a přesní,“ vysvětluje pracovník švédského rozhlasu.

Příběh v příběhu

Zvláště složité je tímto stylem pokrývat událost, která se postupně vyvíjí. Reportér by měl stejně jako v běžném zpravodajství vstupovat do vysílání s aktuálním obsahem, zároveň ale musí posluchače, který nezachytil předchozí vysílání, uvést do děje. A to opět bez výpomoci například moderátora, který by mohl dosavadní vývoj shrnout.

Pro někoho, kdo nesledoval danou událost od začátku a teď listuje na svém telefonu zprávami, je důležité, aby někdo předchozí vývoj zpětně popsal a shrnul. Aby vytvořil takový příběh v příběhu,“ doplňuje Peter Weyd.

Atomizované volby

Pokrytí neustále se vyvíjející události v nelineárním vysílání si při loňských volbách do kongresu vyzkoušelo i americké veřejnoprávní rádio NPR. Pro chytré reporduktory, jako je třeba Alexa od Amazonu, připravilo speciální, pravidelně aktualizovaný souhrn průběžných volebních výsledků.

Poslouchejte Radiožurnál i na Spotify. Ve formě podcastů

Podcast Hosta Lucie Výborné a Hosta Radiožurnálu na Spotify

Baví vás Host Lucie Výborné nebo třeba Dvacet minut Radiožurnálu, ale jen málokdy je  stihnete živě? To, že si své oblíbené pořady můžete kdykoliv zpětně poslechnout v audioarchivu na rozhlasovém webu, už asi víte. Teď ale přicházíme s dalším vylepšením. Pořady Českého rozhlasu jsou totiž nově i na Spotify. Jako podcasty.

Posluchači se je tak mohli dozvědět, bez ohledu na to, v jaký moment vysílání zapnuli, a nemuseli tedy čekat na pravidelné zprávy. Stačilo se reproduktoru zeptat a systém pak přehrál souhrn, který novináři speciálně pro tento případ připravovali každou půlhodinu.

Ke každému souhrnu jsme přidali i údaj o tom, v jakém čase byl vyroben, protože za třicet minut se toho může ve volbách stát opravdu hodně. A když si pak lidé poslechli aktuální výsledky, systém jim pustil další příspěvky, třeba analýzy, které odvysílalo naše rádio,“ popisuje šéfka personalisovaného obsahu NPR Tamar Charneyová.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související