Krajská NEJ: Kořenovská zubačka je jedinou tratí svého druhu u nás

18. květen 2020

Železniční trať Tanvald – Kořenov v Jizerských horách se svojí délkou necelých sedmi kilometrů řadí mezi bezvýznamné lokálky. Přesto je ale známá nejen milovníkům pražců a kolejí. Na délce šesti kilometrů a 700 metrů překonává výškový rozdíl 235 metrů, což je pro vlaky extrémní stoupání. A tak byla železnice vybavena ještě jednou ozubnicovou kolejí, po které jezdily speciální lokomotivy.

Kořenovská zubačka či Polubenka, jak se trati přezdívá, je jedinou ozubnicovou železnicí u nás, a tak není divu, že má i své muzeum, které shrnuje její historii. To se nachází v Kořenově, odkud koleje pokračují do Harrachova a dále do Polska. Trať byla dokončena v roce 1902 a byla důležitým spojením průmyslových oblastí Liberecka a Jablonecka s kamenouhelnou oblastí Slezska.

V muzeu si mimo jiné prohlédnete část ozubnice včetně kola, které bylo součástí nejprve parních a později dieselových lokomotiv, jež zajišťovaly nákladní i osobní dopravu na trati, jejíž sklon dosahuje až 58 promile. Ve stanicích totiž ozubnice není, ty jsou postavené na rovinách, dokonce s mírným protisvahem. Za kolejištěm kořenovského nádraží, které bývalo i pohraniční přechodovou stanicí, se nachází nedávno zrekonstruovaná výtopna.

Letos slavíme 20. výročí krajů České republiky. Vybrali jsme proto pro vás ty nejzajímavější místa z každého kraje. Jaká jsou další NEJ v Libereckém kraji?

Rozhledny – Liberecký kraj má na svém území nejvíc rozhleden v České republice
ZOO Liberec – nejstarší zoologická zahrada u nás. Založena byla roku 1904
Sklárna Harrachov – nejstarší fungující sklárna na našem území. V provozu je od roku 1712 
Český ráj - nejstarší chráněná krajinná oblast v Česku. Vyhlášena byla roku 1955

Výtopna je dnes domovem dvou ozubnicových lokomotiv typu T426.0 přezdívaných „Rakušanka“, historického motorového vozu „Singrovka“ a dalších zajímavých exponátů včetně alpské vlakové soupravy. Jak se lokomotivy opravují, můžete ve výtopně i vidět. A opravdu nadšení zájemci se mohou zapojit do práce vlastníma rukama. Výtopna je otevřená od čtvrtka do neděle od června do srpna. Muzeum ozubnicové dráhy pak prakticky po celý rok.

A na Zubačce se konají také nostalgické jízdy historických vlaků, při kterých poznáte technické zajímavosti tratě, jako třeba mosty a tunely.

autoři: Jaroslav Hoření , JMys
Spustit audio