Kostičkám LEGO už táhne na šedesátku

27. prosinec 2017

Už šest dekád vznikají z barevných kostek stavebnice Lego v dětských pokojíčcích i nejrůznějších hernách budovy, auta i letadla. „Časem se k nim přidaly princezny, piráti a kosmické rakety, a ještě později celé série tematických stavebnic, které vycházejí z legendárních filmových sérií Star Wars, Piráti z Karibiku či Harry Potter,“ píše na svém webu agentura DPA. Současně se na trh derou klony a nápodoby, stále obtížněji rozpoznatelné od originálních produktů dánské rodinné firmy. Účetní knihy společnosti už nešlapou ani zdaleka tak jako kdysi, poznamenává DPA.

Všechno začalo 28. ledna 1958, kdy si Godtfred Kirk Christiansen patentoval malou kostku se dvěma řadami po čtyřech výstupcích na horní stěně a třemi trubičkami uvnitř. Ikonická kostička Lega byla na světě. A právě ony vnitřní trubičky byly tajemstvím, proč kostky do sebe zapadaly lépe než u kterékoli jiné stavebnice. Technický patent ovšem vypršel za 20 let. Kopírovat od té doby mohl kdokoli, a poměrně hodně firem to dnes také dělá.

Bezmocné proti kopiím

Je zde například společnost Sluban, která sice sídlí v Nizozemsku, ale vyrábí v Číně. Její kostky jsou kompatibilní s klasickým Legem, ale prodávají se za nesrovnatelně nižší cenu. Podobně postupují i firmy Lepin a Lele. Nabízejí i tematické kostičkové „světy“. Na rozdíl od dánské firmy ale neberou etické ohledy a klidně produkují zbraně a vojáky. „Lego je proti kopiím bezmocné,“ přiznal DPA dánský patentový právník Thorbjorn Swanstrom.

Dlouhá léta se společnost Lego snažila soudit, většinou marně. „Nikdo nemáme rádi konkurenci, monopol by byl ideální,“ přiznává Swanstrom. Napodobeniny se zakously už i do hlavních trhů Lega. Zprvu prodávaly jen v Asii, pak se objevily v Řecku a Turecku a nyní berou útokem „rodnou“ Skandinávii.

I ty, Brute

Dokonce i ve vlasti Lega, v samotném Dánsku, se před Vánocemi objevily na trhu napodobeniny. V Německu je ovšem Lego nadále dominantním hráčem. Obrat má podstatně větší než Ravensburger či Playmobil. Statistiky prodeje kopií se tam ovšem podle DPA ještě neprojevily. Významnější je, že mezi letošním lednem a říjnem klesl prodej Legu o dvě procenta. Ohlašuje se tak dalekosáhlejší negativní trend, poté, co se v roce 2016 propadly tržby v USA.

Lego

Lego nedávno oznámilo propuštění čtrnácti set zaměstnanců, což je osm procent pracovní síly. Tváří v tvář agresivní konkurenci si ale dánská firma chce uchovat vnitřní klid. „Čestná konkurence je nám ku prospěchu. Udržuje nás v pohotovosti,“ říká mluvčí firmy Roar Rude Trangbaek. Přiznává navíc, že klony nejsou ani zdaleka největší hrozbou kostiček.

Virtuální Lego

„Soupeříme především o čas, který s námi děti stráví. Mají na výběr – hračky, nebo digitální udělátka,“ vysvětluje Trangbaek. Vedení Lega si dobře uvědomuje změny na hračkářském trhu a investuje do webových platforem.

S jejich pomocí by si děti mohly online stahovat plány a sdílet fotky svých Lego-modelů. „Chceme dát produktu digitální rozměr. Náš cíl je proniknout do všech sfér dětského volného času. V centru našeho snažení ale zůstává kostička Lega,“ řekl závěrem mluvčí agentuře DPA.

autor: rma
Spustit audio