Kostely 21. století? To nejsou jenom bohoslužby, ale také společenské zázemí a veřejný prostor, říká architekt
Výstavba kostelů a sakrálních objektů není za posledních 30 let ve střední Evropě úplně zdařilá. Alespoň to říká architekt sakrálních staveb Marek Jan Štěpán – nedávno byl vysvěcen kostel svatého Václava v Sazovicích na Zlínsku, který byl realizován podle jeho návrhu.
Úplně na začátku stavby kostela stojí samotný záměr, který vzniká na místní farnosti, pak teprve osloví architekta, který začne pro stavbu hledat vhodné místo. Když poprvé místním ukázal studii, tak čekal konzervativní názory, byl ale překvapen. „Myslím, že spolupráce byla příkladná,“ pochvaluje si.
Podle reakci lidí z okolí kostel budí pozitivní emoce, což vítá, protože jako architekt zkoumá hmotu, která má na lidi působit harmonicky. Vždyť kostely 21. století plní nejenom funkci bohoslužeb, ale také společenského zázemí – pod sakrálním prostorem je patro s kuchyňkou, kde mohou probíhat narozeniny, přednášky, oslavy.
„To je funkce pro dnešní dobu podstatná, ke které se ale vracíme, protože v baroku byla normální,“ dodává. Svou roli hraje také veřejný prostor, který ukotvuje v čase – stavba je tam na dlouho a veřejný prostor kolem sebe stabilizuje.
Nový kostel v Brně
Zanedlouho začne další stavba podle jeho návrhu v Brně na Lesné, kde navázali na místo, které bylo na sídlišti v 60. letech pro kostel koncipováno. Kromě nových návrhů se také zabývá rekonstrukcemi, například kostel Nalezení svatého Kříže v Litomyšli, který by v zanedbaném stavu. „Je tam několik soudobých vstupů, aby vzniklo jemné napětí mezi historií a současností,“ podotýká.
Audio záznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.