Kolik nás stála letošní zima na silnicích?

1. duben 2009
Pod kůži

Silničářům včera oficiálně skončila zima. Kolik nás stála? Kolik toho museli v zasněžených únorových dnech najezdit? Kolik peněz chybí na pořádné opravy silnic? A co dělat, když si o nečekaný výtluk poškodíme auto?

Po několika letech jsme zažili tu pravou českou zimu. Především v prvních dvou letošních měsících se nejen na krajinu, ale i na silnice valily přívaly sněhu a ztěžovaly život nejen motoristům, ale také silničářům. Těm včerejší půlnocí zima oficiálně skončila. Vydali jsme se do Mirošovic na tamní Správu a údržbu silnic.

Je 31. března, jsme na správě a údržbě silnic dálničního oddělení v Mirošovicích, je polojasno, silnice suché a je jasné, že zima končí a končí i pro silničáře. Stojíme ve skladu, kde byla před zimou uskladněna sůl, společně s jedním z těch, které letošní zima sužovala, kteří silnice pro motoristy udržovali ve sjízdném stavu i v třeskutém mrazu a sněžení, například v únoru letošního roku.

"Před zahájením zimní údržby tu bylo 1600 tun soli," uvedl silničář v prázdném skladu s tím, že už nyní se začíná opět navážet nová sůl pro příští sezónu. Místní silničáři mají k dispozici 10 sypačů. Pro silničáře byla letošní zima bílá, Ladovská a nepříjemná. Před dvěma týdny začal opět padat sníh. Silničář přiznal, že z jejich úst se v tu chvíli linula nepříliš slušná slova. "Snad už byly letos naposledy," doplnil s humorem.

I tak je přesvědčený, že řidiči stále nemají o silničářích valné mínění. "Většina zůstala tak, jak byla a myslí si, že silničáři nevidí a silničáři spí, ale objevují se první vlaštovky, které už vědí, že to není jednoduché být všude v jeden čas," řekl silničář.

Dálnice je první komunikací, která musí být udržována sjízdná. Hlavně řidiči kamionů způsobují silničářům největší problémy. "Asi si myslí, že vyjedou všechno a když zjistí, že jim to nejde dál a ucpou dálnici, tak už je pozdě," vysvětlil. Silničářům z Mirošovic se však zatím ještě nestalo, že někam nevyjeli. "Někdy se bojíme sjet z kopce, ale jenom když je náledí. Obutí máme zimní a myslím si, že bez problémů," dodal.

Sypači ještě nějakou dobu budou naložení posypovým materiálem připraveni kdykoliv vyrazit, kdyby se začátkem dubna ještě zhoršilo počasí. Následně je bude čekat vyprázdnění, umytí a konzervace. Přes léto pak potřebná údržba, aby stroje byly na zimu opět připraveny. Jeden z deseti sypačů mirošovické správy byl právě zazimován. Doufejme, že ho na silnicích potkáme zase až v zimě na přelomu let 2009/2010.

Letošní zima byla mnohem dražší než loňská

Zima trvá, alespoň pro silničáře, od prvního listopadu do konce března. Neznamená to ale, že by v případě nečekaných rozmarů aprílového počasí nebyli silničáři připraveni. A navíc - začínají sčítat, na kolik letošní dlouhá zima vyšla. A my - jako první - pro vás máme první čísla.

Nejvíce peněz na údržbu odčerpaly leden a především únor, kdy se z nebe doslova sypaly přívaly sněhu. Ale zima pro silničáře začíná 1. listopadem. "Letošní zimní sezóna od listopadu až do února nás vyšla na dálnicích na 198 901 000 korun. Na silnicích první třídy na 862 miliónů korun," konstatuje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Nejvíce náročnost letošní zimy vynikne při porovnání už spočítaných čtyř měsíců s celou loňskou zimou, tedy měsíci pěti. "U silnic první třídy mohu pro srovnání použít celou loňskou zimu, celých pět měsíců, kdy nás zimní údržba stála 700 miliónů korun," upřesnila Martina Vápeníková.

Právě únor byl nejnáročnější i z hlediska spotřeby materiálu. "Pro ošetření dálnic jsme použili 14 100 tun soli a tři milióny solného roztoku," doplnila Martina Vápeníková. Zatímco za kilogram jedlé soli zaplatíme okolo 40 korun, sůl na posyp je výrazně levnější. "Cena soli se pohybuje od 300 do 400 korun za tunu. Pokud bychom do ceny zahrnuli i manipulaci a skladování, tak se pohybuje v částce 2600 korun za tunu," vypočítává Marina Vápeníková. Tedy zhruba 2,60 za kilogram.

V únoru dostali do těla také samotní silničáři, kteří se volantu prakticky nepustili. "Na silnicích první třídy ty bylo 800 500 kilometrů, na dálnicích to bylo téměř 10 tisíc kilometrů každý den," přiblížila Martina Vápeníková. Silničářům teď nastává jarní údržba, tedy především úklid a zametení silnic, obnova vodorovného značení, sekání a úprava zeleně a nejnutnější opravy.

"Na opravy a údržbu silnic první třídy a dálnic jsme na začátku letošního roku získali od Státního fondu dopravní infrastruktury částku 4,1 miliardy korun, což je podobná částka jako na začátku loňského roku. Loni se nám během celé sezóny podařilo až do konce roku částku ještě navýšit o jednu miliardu, což bychom rádi i v letošním roce," řekla Martina Vápeníková.

Ale i to je málo. Aby se naše silnice alespoň trochu přiblížily těm na západ od našich hranic, bylo by potřeba dvakrát více peněz. "Pokud bychom chtěli silnice zásadně opravit, nikoliv jen vysprávkou děr a výtluků, ale souvislými koberci, tak bychom se opravdu dostali k částce až deseti miliard korun," dodala Martina Vápeníková. Bohužel na opravy na rozdíl od výstavby a zásadních rekonstrukcí nelze získat peníze z fondů Evropské unie.

Škodu je dobré vyfotit a sehnat si svědky

Jedete si po silnici a najednou se před vámi bez varování objeví díra. Sníh a led v zimě tolikrát vyzkoušeli pevnost starší opravy, že prostě záplata nevydržela a vy za to teď máte pykat. Uhnout není kam, a tak, jak se říká, díru vymetete. Je-li ovšem větší, můžete si poškodit ráfek, prorazit pneumatiku nebo v extrémním případě urazit kolo nebo alespoň poškodit řízení. Co v takovou chvíli?

Právník Karel Friml dává dírám na silnicích už i jména. "Jedna se jmenuje Anča, druhá se jmenuje Vanda a pak jsou tady ještě další," uvedl právník, který se domnívá, že ze zimy se vzpamatovávají jak motoristé, tak silničáři. "Ti budou říkat, že všechny peníze prosolili a na díry jim zbylo málo. Jenomže motoristů se také nikdo neptá, jestli jim na benzín zbývá málo nebo hodně," doplnil.

A jak je to tedy se škodami, které nám způsobí špatný stav vozovek? Karel Friml nastínil dvě modelové situace. Řidič vjede do díry a zničí disk a pneumatiku. V prvním případě v ojedinělém výtluku v jinak dobrém povrchu vozovky půjde o škodu způsobenou závadou ve sjízdnosti. V tomto případě má motorista šanci na náhradu škody. V druhém případě se jedná o silnici, která je celá rozbitá. "Občanský zákoník má jedno kouzelné ustanovení. To je § 415, který říká, že každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na majetku a tak dále. Soudní praxe na tento paragraf dlouho neslyšela, ale silničáři, i ti mají povinnost předcházet našim škodám, když to nedělají, za škodu odpovídají," doplnil právník.

Dále řekl, že poškození řidiči musí pamatovat na to, že způsobenou škodu budou muset u soudu také prokázat. Proto by měli škodu i díru vyfotografovat, nezapomenout na svědky a když bude třeba, měli by zavolat policii. "Zákony jsou vesměs dobré, jen bychom je měli víc znát, víc jim věřit a víc si užívat. Předcházet škodám musíme všichni - motoristé rozumnou jízdou a silničáři svou péčí o silnice," dodal Karel Friml.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: pgj , has , vij
Spustit audio

Více z pořadu