Když se rodič stane učitelem. S úkoly synovi pomáháme oba, popisují domácí výuku manželé Kančiovi

18. duben 2020

Výuka se v ČR díky koronavirové pandemii přesunula do domácího prostředí. Jak se s novou situací vypořádávají rodiče, vypráví manželé Kančiovi:

„Naše fabrika je momentálně uzavřená, takže jsem doma a učím se s Tomášem, což je dobře, protože moji pomoc potřebuje. Dostal ze školy látku, kterou ještě s paní učitelkou neprobírali, musím proto vysvětlovat. Podle mého to učitelka s dětmi nemá zrovna lehké. Sám musím hledat více způsobů, jak mu to vysvětlit. Kdybych chodil do práce, tak toho tolik nezvládneme,“ říká Martin Kanči a dodává, že se domácímu učení a synovi věnují společně s manželkou Marií:

„Sedíme u něj oba dva. Jakmile se začnou psát úkoly, nic jiného se v domácnosti nedělá.“

Čtěte také

Pokud bude vládní omezení prodloužené, začali by uvažovat i o online doučování:

„Zatím učivo jako rodiče zvládáme a náš syn to od nás chápe. Pokud by se ale tento stav měl prodloužit a my bychom to zvládat přestali, určitě bychom stáli o online výuku.“

Maminka Marie si pochvaluje, že pokud zadané látce nerozumí, učitelka jim látku vysvětlí tak, aby ji potom mohli naučit i desetiletého Tomáška:

„Výhoda je v tom, že když už si opravdu nevíme rady, zavoláme nebo napíšeme učitelce a ta je ochotná nám poradit a říct nám, jak se to s ním máme učit. I když odešleme hotové úkoly, stejně se s ním učíme dál, aby to správně pochopil.“

Tomáš, který dochází do 4. třídy, věnuje učení víc jak pět hodin denně:

„Máme hodně úkolů. Musím se víc soustředit než ve škole. Třeba mám čtyři cvičení z matematiky, stejně tak z češtiny a z přírodovědy to byla celá stránka. K tomu angličtina, někdy i vlastivěda. Určitě to je lepší ve škole, než se učit doma.“

Rodina si musí pomáhat

Martin nepomáhá učit jen svého syna, doučuje i svého čtrnáctiletého synovce Lukáše:

Čtěte také

„Občas za mnou chodí i synovci, kteří jsou ve vyšších ročnících. Naposledy jsem se se synovcem, který se prvním rokem učí na zámečníka, probíral geometrii. Samozřejmě jsem se také musel sám vrátit zpátky do školy a osvěžit si to. Ale dali jsme to dohromady. Druhý synovec zase potřeboval pomoct s češtinou – hlavní a vedlejší věty. Myslel jsem si, že už jsem to zapomněl, ale i to jsme zvládli.“

Osmák Martin Kanči svého strýce doplňuje:

„Nemáme online výuku, učíme se podle zadání. Dnes jsem vypracovával dějepis a němčinu. Doma nám to ale nikdo nevysvětlí tak, jako ve škole učitelka.“

autor: Rena Horvátová
Spustit audio