Kdy nastane boom elektromobilů? Ve Frankfurtu ukazuje i Škoda, že je připravená

V německém Frankfurtu pokračuje 67. ročník mezinárodního autosalonu. Například Škoda Auto nebo Kia tam představí koncept svého prvního elektromobilu. Právě auta na elektrický pohon jsou jedním z hlavních témat tohoto ročníku autosalonu. Francie a Velká Británie totiž chtějí zakázat prodej benzínových a naftových aut od roku 2040.

Elektromobilů v Česku zatím moc není, po silnicích jezdí jen asi přibližně tisícovka aut na elektrický pohon. A protože není dost aut, je málo i dobíjecích stanic. O elektromobily zatím mezi Čechy prostě není zájem. Důležitou roli v tom hraje i jejich cena, která je vyšší než u běžných aut.

V budoucnu se to ale má změnit. Elektrická auta by měla zlevňovat i proto, že se jich bude vyrábět pořád víc. Mnohem levnější než dřív jsou i baterie, které se v elektromobilech používají. Jejich cena klesla za poslední dva roky asi o polovinu.

Elektromobily jsou dobrou volbou i podle Petra Vomáčky z Ústředního automotoklubu, ale spíše jen pro ježdění po městě, na dlouhé tratě je nedoporučuje. „Elektromobil mi připadá jako mezistupeň k něčemu dalšímu,“ vysvětluje.

Čtěte také

A co se musí změnit, aby řidiči elektromobily začali kupovat? Především přístup v rámci celé Evropy z pohledu podpory tohoto typu vozů jak ve městech, tak mimo ně. Musí vzniknou síť dobíjecích stanic.


Zvýhodnit elektromobilisty je možné formou úlev na silničních poplatcích za dálnice, případně parkováním zdarma v centrech měst. Petr Vomáčka

„Není to, že zastavím na šest hodin u nějaké zásuvky a tam skoro přespím, abych si dobil elektromobil. To v současné době takto funguje a není to právě ta podpora, kterou jsme očekávali,“ vyzdvihuje.

Elektromobilita je dnes stále v plenkách, dojezd vozů kolem 500, 800 až 1000 kilometrů bude kolem roku 2025. „Už dnes jsou indicie, že automobilky mají tato auta připravená,“ připomíná.

Právě podpora ze strany státu je rozhodujícím faktorem, ta je ale dnes minimální. Zvýhodnění se týká v souvislosti se silniční daní především firem. Výhodou je především dobíjení, které stojí zhruba 400 korun na měsíc.

autoři: vih , jch
Spustit audio