Každý film je příležitost k diskuzi s dětmi. Jsou to nejpřísnější kritici, říká ředitel dětského festivalu v Ostrově

28. září 2025

Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana, který se každoročně koná v Ostrově, už více než půl století představuje českou i zahraniční tvorbu pro děti a mládež. Jaký je odkaz spisovatele a scenáristy Oty Hofmana? Jak se tvoří festivalový program? A jak dnešní mladé publikum reaguje na současné filmy? „Chceme dětem ukazovat příběhy, které je baví a učí dívat se na svět kriticky,“ říká ředitel festivalu Vladimír Keblúšek. Jaký význam má mediální vzdělávání?

Ostrovský filmový festival byla původně národní přehlídka filmové tvorby z roku 1969, za níž stál tým nadšenců. Scenárista a spisovatel Ota Hofman byl pravidelným návštěvníkem a fandou. Vy si ho festivalem připomínáte každý rok, letos už po sedmapadesáté, letos ale začnete připomínkou herce Jiřího Bartošky.

Jiří Bartoška byl skvělý herec, skvělý člověk a tvář festivalu, který je hned vedle nás v Karlových Varech. Vedení karlovarského festivalu by mělo přijet na zahájení našeho festivalu, z čehož mám velkou radost, protože mezi festivaly obecně už to dávno není o konkurenci, ale o spolupráci a výměně zkušeností a informací.

Čtěte také

A co dobře funguje, a co ještě pokulhává?

Mám radost, že skvěle funguje mediální vzdělávání včetně toho, jak učíme i učitele učit filmem. Filmová výuka bude od roku 2027 povinný předmět ve škole. Někteří sice říkají, že není potřeba se tomu věnovat, ale my si to nemyslíme. Naopak je to skvělá věc, protože pomocí filmu se dá senzačně učit.

My například ke každému našemu filmu necháme zpracovávat metodické listy pro učitele a chceme, aby předtím, než jdou s dětmi na projekci, o tom mluvili. A když přijdou z té projekce, si ověřili, jestli děti pochopily, o čem film je. A může to být i pohádka, protože i tam je dobro, zlo, je tam něco fajn, je tam něco, co se musí řešit.

Poznat práci party nadšenců můžou všichni, když zajdou na festival. Od 12. do 17. října bude ve třech městech – v Ostrově, Karlových Varech a v Sokolově. Proč tady na těch třech místech?

Ostrov je domovská scéna. Kulturní dům v Ostrově prošel teď náročnou rekonstrukcí a první velká akce tam bude právě náš festival. Moc se na nové prostory, na nové výzvy a možnosti těšíme, protože festival už dneska není jenom o filmech, ale je to i virtuální realita, které se budeme na festivalu hodně věnovat.

Karlovy Vary jsou fajn z toho důvodu, že zájem o festival je veliký, a kapacita sálů v Ostrově nestačí. Proto když se ozvali z Karlových Varů, že s námi chtějí spolupracovat, měli jsme velkou radost. A přidali jsme k tomu ještě Sokolov, protože to je další stěžejní místo, kde jsme měli jednoho z našich partnerů.

Do budoucna ještě přemýšlíme o Ústeckém kraji, který se o festival velmi zajímá a chtěl by, abychom se rozšířili i k nim. Uvažujeme o Ústí nad Labem, Kadani, je to ale velká výzva. Potřebuje hodně dobrovolníků...

Vaším cílem je nejenom přilákat děti do kina, aby měly nějaký zážitek, ale také je naučit být trošku kreativnější, o něco vzdělanější a aktivnější. Jaký je dnes v této myšlence odkaz scénáristy a spisovatele Oty Hofmana?

Jeho odkaz je v tom, že všechny jeho snímky byly nadčasové. Bylo v nich spousta předpovězeno a rozhodně dnes nejsou mrtvými díly. Dodneška se na tyto staré příběhy lidi rádi dívají. Poslední film Útěk, který byl natočen podle knihy Oty Hofmana, je pořád aktuální. Každý někdy chtěl utéct z domova. Každý to zná a každý se s tím dokáže ztotožnit.

Čtěte také

Lucie, postrach ulice nebo Návštěvníci a Chobotničky z druhého patra... Měl jsi to rád?

Všechno jsem miloval. Jsou to neuvěřitelné nádherné příběhy. Dneska je kamera ve špendlíku úplně normální věc, a Ota Hofman to ve svých filmech předpověděl. Měl pro to neskutečný cit a také skvělý tým lidí, kteří s ním pracovali.

V nabídce festivalu máte i animované filmy, které dlouho nebyly ve hře...

Neměli jsme je tam několik let. Letos poprvé je vracíme do hry, protože vznikla řada krásných animovaných příběhů, kterým chceme dát šanci. Poslední dva roky vůbec jsou na výběr filmů skvělé. Máme opravdu z čeho vybírat. A vždycky, když vybereme, které filmy budou v soutěži, tak pak lituji, že jsem třeba ještě nepřidal jeden další, protože se ukáže, že skvěle funguje a že je tam spousta zajímavých témat.

Snažíme se filmy vybírat tak, abychom měli možnost s dětmi o tématech mluvit. Takže když vybereme film Afterparty, který je o tom, že rodiče zadluží svoje děti, tak následuje po filmu nejenom beseda s herci, ale právě i s dětmi o finanční gramotnosti a podobně.

Seriálová tvorba v televizi má představovat nové kulturní televizní projekty. Co považuješ za zajímavý kulturní televizní projekt pro děti a mládež?

Čtěte také

Určitě jsou to Návštěvníci. Loni jsme je pouštěli a bylo překvapivé, jak na to děti reagovaly. Koukaly a vlastně to moc nechápaly, ale říkaly, že tam jsou samé moderní prvky. Mně se na tom líbí, že když pak přijedou filmaři a tvůrci seriálů, tak se setkají s dětmi, které jsou velmi přísnými kritiky. Třeba loni děti zkritizovaly jeden seriál za to, že takto už se půl roku nemluví. A režisér s týmem jim vysvětloval, že ale seriál vzniká nějakou dobu, a že tím pádem se může stát, že mluva je pak zastaralá.

A o čem se bude diskutovat letos?

A letos, co tam tedy bude jako z té kultovní i z té nové seriálové tvorby nebo kdo tam bude, proč, proč tam bude diskutovat? Máme.

Řekl bych, že to budou Ratolesti, což je nový seriál ČT, který otevírá témata ze školního prostředí. Myslím si, že to bude velmi zajímavé, protože půjde o příběhy, které se staly. Zajímavých projektů tam ale bude celá řada...

Jaká témata děti zajímají, co chtějí zpracovávat a o čem chtějí samy točit? A jak si umělá inteligence poradila s dabováním Tomáše Holého? Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.