Karlovarský filmový festival je u konce. Jak proběhl očima výkonného ředitele?
MFFKV je u konce a Kryštof Mucha ho absolvoval jako jeho výkonný ředitel. Jaký byl 53. ročník a kdy si ředitel festivalu definitivně oddechne, že vše bylo podle plánu? A jak festival zasáhlo ženské hnutí ovlivňující největší světové festivaly?
„Jsem unavený ale zároveň šťastný, že jsme se dostali až do této fáze. Doufám, že to všechno dnes dopadne, předáme ceny, jak se předat mají. Jsem ještě trochu nervózní,“ přiznává Kryštof Mucha, výkonný ředitel karlovarského filmového festivalu.
Je to jako krátkometrážní film. Dny mi splývají, z toho se objeví nějaká vzpomínka. Nedokázal bych vám říct, co jsem dělal v pondělí a co ve středu.
Kryštof Mucha
Podle Muchy si festival snad nejvíce užil Tim Robbins. „Byl tu dlouho, uvedl tři filmy a odehrál koncert se svou kapelou,“ vzpomíná Mucha na své nejsilnější zážitky z letošního festivalu. „Až když se to děje, zjistíte, že jste nemohli udělat nic lepšího. Vyšlo to, že koncert musí být v Městském divadle a když začal, tak to vypadalo, jak kdyby byl ten barák pro kapelu postavený a krásně to do toho zapadlo.“
Ženské hnutí ve Varech? Vyplynulo to samo
Festival Sundance letos uvedl 37 % promítaných soutěžních filmů od ženských režisérek. Navázal průvod žen v Cannes a iniciativa 2020 50/50, že v roce 2020 má být 50 % porotkyň a 50 % soutěžních filmů režírovaných ženami. Podle Muchy ale ženy samotné kvóty odmítají. „Nedává to logiku. Když mluvíte se silnými ženami, říkají, že nechtějí kvóty, ale normálně soutěžit.“
Genderová vyrovnanost karlovarského festivalu se ukázala například v soutěži Od východu na západ, které se zúčastnilo sedm režisérek a pět režisérů. „Úplně přirozenou cestou, nikdo neřešil, proč to tak je. Tím, že jsme dospívali v tom, že festival vedli Jiří Bartoška s Evou Zaoralovou, tak to bylo přirozené. Není to povinné pro ‚áčkové‘ festivaly,” uzavírá Mucha.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


Tajný deník čínské císařovny
Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.