Kandidáti možná mají vizi, ale myslí si, že ji mají skrýt za laskominu – vánočku, ponožku nebo tu sekanou

9. prosinec 2022

Blíží se Vánoce a lidé pečou, hnětou, dělají sekanou. „Dřív si prezidentští kandidáti vystačili s programovou nabídkou, otázka je, jestli to voličům stačí. Kandidáti si myslí, že ne. A pokud se mají lidem vloudit do srdcí, protože politika je stále víc emocionální a méně racionální, tak než vymýšlet program, raději říkají: Podívejte se, jak to funguje u nás, kdo peče vánočku, cukroví, a identifikujte se s námi,“ říká v podcastu Čekání na prezidenta ústavní právník Jan Kysela.

Čekání na prezidenta
s ústavním právníkem Janem Kyselou
s filozofkou Terezou Matějčkovou
s komentátorem Českého rozhlasu Petrem Nováčkem 
a s moderátorem Janem Pokorným

Pokračuje filozofka Tereza Matějčková: „To, že se nám snaží vloudit do srdcí, znamená, že se stávají marketéry svého osobního života. Teď na mě z toho ale padl smutek: z volby prezidenta nebo prezidentky se stává marketingový produkt se vším všudy.“

Čtěte také

„Také jsem si uvědomila, že když před lety Andrej Babiš v politice začínal, lidé se od něj distancovali s dovětkem, že je to samý marketing – teď už ale tato námitka nemůže fungovat. Protože alespoň v této volbě jsou ,samý marketing‘ úplně všichni,“ doplňuje filozofka s dovětkem, že Babiš přišel politiku změnit a to se mu tedy povedlo.

Třeba kandidáti mají programovou vizi, ale nabyli dojmu, že ji mají skrýt za laskominu.

Matějčková rozumí logice, proč se prodávají ponožky s logem Danuše Nerudové nebo proč si kandidáti najmou agentury na sbírání podpisů. „Jestliže se kandidatura na prezidenta stala obchodem a je součástí našeho dealu, je to pro mne bolestivé,“ přiznává.

Čtěte také

„Jakmile se objeví někdo, kdo řekne: ‚Já vám, milí občané, nabízím unikátní lahůdku, například možnost sáhnout si na prezidenta nebo třeba rozhodovat formou referenda‘, tak už je pro ostatní obtížné říci ne,“ přidává Kysela.

„Pak ale vzbuzujete dojem, že jim odpíráte laskominu, kterou jiní laskaví nabízejí. Je to tak podobně, jako když takový marketing nedělá nikdo, není ho potřeba dělat vůbec, ale když jeden…“

Čtěte také

Je to vlastně konec politiky, jak ji známe, myslí si komentátor Petr Nováček. „Současná politika se už bez idejí téměř obejde. A když nemá ideje, musí mít něco jiného – proto ty příběhy z kuchyně a ze soukromí,“ uvažuje.

„A možná je to tak, že kandidáti mají nějakou programovou vizi, ideu, ale nabyli dojmu, že ji mají spíš potlačit a skrýt za laskominu – za ponožku, vánočku nebo i tu sekanou. A mají pocit, že je veřejnost infantilní a na programovou vizi jim nepůjde,“ uzavírá ústavní právník Kysela.

V další části uslyšíte, jestli máme vědět víc o prvním muži či první manželce a nejen to. Víc v podcastu Čekání na prezidenta.

Čekání na prezidenta najdete na webu Českého rozhlasu Plus, v aplikaci mujRozhlas a v dalších podcastových aplikacích. Ve vysílání Plusu v neděli 11. prosince po 18. hodině.

autoři: Patricie Polanská , lup
Spustit audio

Související