Kameny, polodrahokamy, máta nebo citrón. Voda má mnoho různých podob

28. duben 2018
Glosa Pavla Maurera

Voda v restauracích je mé oblíbené téma. Voda jako taková, tedy pitná voda, je důležitější než si vůbec uvědomujeme. Kdo byl někdy v Africe nebo ve vyprahlých částech Orientu, ví moc dobře, o čem mluvím.

My u nás doma máme zdánlivě vody dost, ale dělá nám problémy, že za ni musíme v některých restauracích platit. Já nechci vůbec řešit, kdo má pravdu. My jako zákazníci, že nás to rozčiluje? Nebo restauratéři, kteří musí platit vodné a stočné, musí umýt sklenice a číšník ještě musí vodu přinést, tudíž i zde vznikají nepopíratelné náklady.

Mě dnes zajímá kvalita a chuť vody z kohoutku, kterou jsem si jako zákazník objednal místo italské, francouzské či západočeské minerálky. Ona totiž není voda jako voda. Většinou vám dnes přinesou džbánek vody, kterou rychle natočí z kohoutku.

Čtěte také

Nic špatného na ní není. Naše země má kohoutkovou velmi kvalitní, ale u té čerstvě dodané vody přece jen trochu cítím chlór a někdy i jiné pachy. Přitom stačí tak málo! Některé prozíravé restaurace nechávají vodu trochu odstát, naplní si dopředu zásobu lahví a dají vodě pár hodin, aby si takzvaně odfoukla.

Drahokamová voda

Významnější podniky si dnes kupují různé důmyslné čističky a miniaturní úpravny vody, které odstraní nejen chemické pachy, ale zbaví vodu i dalších případných mikrobiologických nečistot.

Několik podniků začalo dokonce nabízet takzvanou drahokamovou vodu. Využívají teorie, že pár polodrahokamů se ve vodě trochu vykoupe a tím jí dodají jinou energii i chuť. Nedávno jsem dokonce v restauraci dostal vodu s několika kusy černého šungitu.

Šungit je prastará uhlíková hornina, která má vynikající čistící účinky. V další restauraci mi pro změnu nabídli vodu, která má zvýšené PH a pomáhá tak překyseleným žaludkům.

Prostě voda má mnoho podob, a pokud za ni v restauraci platíme, určitě nás potěší, když nabudeme dojmu, že podnik skutečně vnímá kvalitu a myslí na naše chutě.

Citrony

Ať už dostanete vodu jen trochu odstátou v hezkém džbánku, propláchnutou různými kameny, polodrahokamy, čistícími a energetickými prostředky, nebo jen s kolečkem citrónu nebo snítkou máty, vždy to má jediný efekt: Cítíme se najednou více spokojenými zákazníky a oceníme, že nás někdo za naše peníze trochu více hýčká!

autor: Pavel Maurer
Spustit audio