K vydání Madony z Veveří nepotřebuje NG souhlas kraje, tvrdí ministerstvo

17. únor 2016

K vydání obrazu Madona z Veveří není podle ministerstva kultury potřeba souhlasu příslušných krajských památkářů. Stejný názor vyjádřily i Jihomoravský kraj a Národní památkový ústav (NPÚ). Podle rozsudku má Národní galerie (NG) vydat obraz do pátku farnosti ve Veverské Bítýšce, která jej chce vystavit v Diecézním muzeu v Brně. NG se tak ale zdráhá učinit, dokud neobdrží právě souhlas krajského úřadu.

Ministerstvo se domnívá, že postačí oznámení přesunu památkářům.

„Podle právního názoru památkové inspekce ministerstva kultury při přemístění movité kulturní památky z veřejně přístupného místa na veřejně přístupné místo je třeba podat oznámení Národnímu památkovému ústavu,“ popsal ČTK ředitel odboru památkové péče Jiří Vajčner.

Národní galerie by tedy měla podat oznámení o tom, že dílo bude přesunuto, a Diecézní muzeum v Brně by mělo oznámit, kde bude umístěn.

Farnost v Bítýšce v úterý uvedla, že pokud obraz nebude v Brně do čtvrtečních 17 hodin, obrátí se na exekutora. Aktuální vyjádření Národní galerie k případné exekuci se Českému rozhlasu nepodařilo získat.

Právník farnosti František Severin dnešní vyjádření ministerstva kultury přivítal: „Usvědčuje Národní galerii v Praze z chybného výkladu obecně závazného právního předpisu, a tedy i z fakticky neuskutečnitelného požadavku předložení nesmyslného dokumentu.“

Odpovídající podmínky

S názorem ministerstva kultury se ztotožňuje také ředitel jihomoravské pobočky NPÚ Zdeněk Vácha. „Jde o movitou kulturní památku a z veřejného místa nebude přenesena někam, kde by ji veřejnost nemohla vidět. Není tedy zákonná možnost kraje do toho vstupovat,“ zdůraznil.

Podle NPÚ jde nyní z odborného hlediska o to, aby byly pro dílo vytvořeny kvalitní podmínky v expozici brněnského muzea – musí být vystaveno v dobrém klimatu a také v odpovídajících světelných podmínkách, aby se zabránilo jeho poškození.


Madona z Veveří je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Vznikla před rokem 1350 pro hradní kapli na objednávku moravského markraběte Jana Jindřicha Lucemburského a podle zástupců NG byla vždy součástí profánního panství. Kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí, obraz zdobil do roku 1938. Později se ocitl v držení Ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství. V roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze. Malba je vystavována v Anežském klášteře. Loni, když už o její vydání žádala církev, ji stát prohlásil za národní kulturní památku.

Odborníci se ale shodují, že pracovníci Diecézního muzea v Brně mají s prezentací významných sakrálních děl četné zkušenosti. Muzeum je moderně vybavené, napojené na pult centrální ochrany a pro madonu má připravenou novou bezpečnostní vitrínu. Muzeum má rovněž uzavřenu pojistku odpovídající významu vystavených děl.

Ředitel muzea Martin Motyčka dnes uvedl, že lidé už se na očekávaný nový exponát ptají. „Naši pracovníci proto v uplynulých dnech zpracovali textové podklady pro odborný výklad, který bude návštěvníkům vysvětlovat historické, kulturní a ikonografické souvislosti,“ upozornil.

Národní galerie zveřejnila na internetu svůj vlastní právní výklad. Mimo jiné v něm píše, že ne všechny veřejné prostory musí být pro umístění kulturní památky vhodné, a trvá na souhlasu Jihomoravského kraje.

Vydání gotické malby, o kterou farnost požádala v rámci majetkového vyrovnání státu s církvemi, se Národní galerie brání dovoláním k Nejvyššímu soudu. Tvrdí, že obraz nespadá pod zákon o restitucích. Podání opravného prostředku ale nemá odkladný účinek.

Dovolání k Nejvyššímu soudu podala Národní galerie s ohledem na „složitost a věcnou nejednoznačnost celé kauzy a na fakt, že se jedná o průlomový a precedentní rozsudek.“

Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) nechce spor komentovat. „Tento spor nemá ministerstvo kultury pravomoc rozhodnout, to musí učinit nezávislý soud,“ sdělil ČTK.

Kaple Matky Boží u hradu Veveří stojí zřejmě už od 12. století a byla několikrát přestavována
autor: lov | zdroj: ČTK
Spustit audio