K lidem místo do kanálu. Díky platformě Zachraň pivo přežila koronavirovou krizi řada minipivovarů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Součástí práce sládka je i ochutnávka piva z pivního tanku

Hospodští netrpělivě vyhlížejí čtvrteční ráno, kdy budou moct znovu otevřít a trochu smazat ztráty způsobené koronavirovými opatřeními. Třeba pivovary už teď ví, že jejich ztráta bude letos výrazná. Velké značky podle odhadů Českého svazu pivovarů a sladoven přijdou o pětinu tržeb, minipivovary zhruba o 30 procent. Za to, že jejich ekonomický propad není ještě větší, vděčí malí pivovarníci platformě Zachraň pivo, na které zákazníci mohli pivo kupovat často přímo u zdroje.

Sládek pivovaru Hostomice Štěpán Kříž

V hostomickém pivovaru vaří klasickou českou desítku, dvanáctku a tmavou čtrnáctku. V místní nálevně byli schopní dosáhnout až 50 procent celkového prodeje. „Zvlášť v létě je to tady turisticky velice vyhledávaná lokalita,“ doplňuje místní sládek Štěpán Kříž.

Malý pivovar byl před koronakrizí hendikepovaný i tím, že až do jara nedělal pivo jinak než v sudech. Zákazníci si ho tedy mohli koupit jedině jako celý sud nebo čepované. „Sudové pivo se ale najednou zastavilo, takže jsme museli narychlo vymýšlet, jak ho budeme dodávat dál. Nejrychlejší řešení byly PET lahve, které nás na jaře zachránily,“ připouští.

Vypijte zásoby, než se zkazí!

Právě tehdy hostomickému pivovaru výrazně pomohla platforma Zachraň pivo, díky které se zákazníci dozvěděli, že si zdejší pivo můžou koupit už i v plastových lahvích.

Platformu založil pivovar v Kytíně, který se potýkal se stejnými problémy jako ostatní minipivovary. „Měly navařené pivo, ale nebylo ho jak prodat. Leželo v tancích, nevědělo se, co s ním, a hrozilo, že se vylije,“ popisuje Vojtěch Heřmánek ze Zachraň pivo.

Pivo přímo od zdroje

Přes platformu Zachraň pivo se podle odhadů Českomoravského svazu minipivovarů prodalo pivo za 600 milionů korun, což odpovídá zhruba třetině loňských tržeb. Na podzim ale zákazníků, kteří tento web využívali, výrazně ubylo.

Podle hostomického sládka Štěpána Kříže je to tím, že se díky iniciativě Zachraň pivo zákazníci naučili nápoj kupovat přímo v pivovarech. Stejně jako hospodští, se ale také pivovarníci už těší na čtvrteční otevření svých provozoven.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio