Jízdenky v Praze podraží, děti a důchodci se svezou zdarma

17. květen 2011

Rada hlavního města schválila návrh na zdražení jednorázových jízdenek v pražské MHD. Od 1. července budou zrušeny nepřestupní jízdenky. Nejlevnější jízdné bude za 24 korun na 30 minut, lístek s delší platností 90 minut bude stát 32 korun. Koncepci předložila pražská koalice ODS a ČSSD, opozice považuje opatření za ekonomicky nezodpovědné.

Nově také budou moci jezdit zdarma pražskou hromadnou dopravou děti do 15 let a důchodci od 65 let. V současné době mohou jezdit bezplatně pouze děti do deseti let a důchodci nad 70 roků. Všichni však postupně přejdou na Opencard, kterou budou svůj věk prokazovat. Jak řekl náměstek primátora Karel Březina, lidé nad 65 let si ji budou muset pořídit už teď, děti do 15 let to čeká nejbližší době.

Změny mají zjednodušit a zpřehlednit tarify MHD. Karel Březina uvádí ještě jeden důvod: „Nám jako vedení města jde především o to, aby využívali předplatného jízdného, aby se stali pravidelnými konzumenty veřejné dopravy v Praze.“ Radní se prý navíc rozhodli ušetřit cestující připravovaného vládního navýšení daně z přidané hodnoty, které se bude vztahovat mimo jiné i na služby ve veřejné dopravě.

Opatření však je ztrátové. Jízdné zdarma pro děti a seniory bude stát asi 240 milionů, ze zvýšeného jízdného by mělo přitéct asi 200 milionů. Zdražení tedy přinese ztrátu cca 40 milionů.

„Jsou to odhadnutá čísla, teprve realita ukáže, jestli někteří, kteří jezdí na jednorázové jízdné nepřejdou na předplatní kupóny. Tyto prostředky v rozpočtu hlavního města Prahy nalezneme. Je to o prioritách a pro nás je prioritou, aby dopady reforem, které připravuje vláda, co možná nejméně dopadaly na skupiny obyvatel, jako jsou mladé rodiny s dětmi,“ vysvětluje Březina.

Opozici na pražské radnici se změna nezamlouvá. „Je to úplně typické sociálnědemokratické opatření, ale je smutné, že se na tomto rozhodnutí podílí valnou většinou i pražská ODS,“ říká předseda pražské TOP 09 František Laudát.

„Veřejnost už začíná dostávat signály, že Praha se v budoucích letech dostane do makroekonomické nestability – stačí připomenout velké finančně nepokryté investice, jako stavba pokračování trasy A metra, Blanky a dalších,“ pokračuje.

Také zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček považuje změnu za zbytečnou. Podle něj jde jen o přerozdělení výnosu z jízdenek tak, aby mohly některé skupiny obyvatel jezdit zdarma.

Navíc podle něj hrozí, že vzroste počet aut v ulicích. „Lidé, kteří využívají jednorázové jízdenky to dělají proto, že městskou hromadnou dopravu používají méně často. Tito lidé, pokud se jim to jen trochu ekonomicky vyplatí, sednou do osobních aut,“ myslí si Hudeček.

Toho se ale pražský primátor Bohuslav Svoboda z ODS nebojí. „Podle analýzy, kterou jsme si nechali vypracovat, nebude cenový rozdíl takový, že by to zvýhodňovalo individuální automobilovou dopravu,“ tvrdí Svoboda.

Představitelé města zároveň upozornili, že se nebude zdražovat předplatné. „Nedochází k jakýmkoli cenovým úpravám z hlediska předplatného jízdného od třicetidenního kupónu výše až po roční kupón. Koaliční smlouva i programové prohlášení rady jasně říkají Pražanům, že toto předplatné jízdného se v tomto volebním období zvyšovat nebude,“ oznámil Březina.

„To je věc, kterou dodržujeme, protože předplatné si pořizují Pražané. Jednorázové jízdenky jsou pro cizince a návštěvníky Prahy,“ řekl Svoboda.

Znamená to, že až do podzimu 2014 by se cena předplatných jízdenek měnit neměla. Jen pro porovnání, celoroční jízdné stojí 4750 korun.

Zdražení se tak bude podle koalice týkat pouze pro 18 procent uživatelů MHD – tedy těch, kteří využívají jednorázové jízdné. „Tímto rozhodnutím udělali pražští politici další bariéru směrem ke zbytku republiky, protože jejich populismus postihne návštěvníky Prahy, turisty. Myslím si, že vůbec nedomýšlejí konsekvence,“ nesouhlasí Laudát.

Podle něho nejde o krok pro Pražany, protože Pražané jsou zodpovědní a pravicově založení. „Myslím, že by měli raději jistotu, že Praha bude dlouhodobě stabilní, že bude mít dostatek peněz na investice, na zlepšení dopravy. V budoucnu přece vždycky někdo výhody některých skupin obyvatel zaplatí.“

autoři: ima , has , zbz , Lucie Maňourová , bum
Spustit audio