Jiří Svoboda: Železniční tratě pro 200 km v hodině chceme vybudovat v horizontu pěti let

Vysokorychlostní koridory, modulární systémy namísto některých nádraží nebo rušení železničních přejezdů. I takové plány má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jak hodně jsou reálné? Hostem moderátorky Marie Bastlové je generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Ejpovický tunel je první čtyřkilometrový úsek v Česku, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Jak rychle budou přibývat podobné úseky?

„Chceme v nejbližších letech, a už se konkrétně zabýváme úseky, zavádět rychlost 200 km v hodině,“ říká s tím, že nejdelší koridor bude v úseku Choceň-Uhersko, vytipované jsou ale i další úseky.

Chceme jít cestou rušení přejezdů, někde je máme i pár stovek metrů za sebou.
Jiří Svoboda

K modernizaci tratí pro takovou rychlost by mělo dojít zkušebně příští rok. „Do budoucna v horizontu pěti let by měly být úseky vybudovány,“ dodává.

Kontejnery namísto nádraží?

Do vlastnictví SŽDC před několika lety přešly všechny nádražní budovy. Některé z nich by mohly být podle Svobody nahrazeny modulárním systémem.  

„Některé zastávky, které jsou plně funkční z pohledu služby cestujícím, se dají přivést jako kontejner, napojit na sítě a hned využívat,“ popisuje s tím, půjde o individuální přístup – samosprávy a kraje se už zmiňují, jaký rozsah služeb vyžadují pro veřejnost.

A v té souvislosti upřesňuje, že v některých lokalitách jsou prioritou parkoviště, v jiných zase služby v podobě toalet nebo vytápěného zázemí.

Kdy přestane zatékat do odbavovací haly pražského Hlavního nádraží? A bude stát nová budova Národní galerie stát na pozemcích SŽDC?

Ejpovický tunel v září 2018
autoři: Marie Bastlová , prh