Jiří Svoboda: Železniční tratě pro 200 km v hodině chceme vybudovat v horizontu pěti let
Vysokorychlostní koridory, modulární systémy namísto některých nádraží nebo rušení železničních přejezdů. I takové plány má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jak hodně jsou reálné? Hostem moderátorky Marie Bastlové je generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Ejpovický tunel je první čtyřkilometrový úsek v Česku, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Jak rychle budou přibývat podobné úseky?
„Chceme v nejbližších letech, a už se konkrétně zabýváme úseky, zavádět rychlost 200 km v hodině,“ říká s tím, že nejdelší koridor bude v úseku Choceň-Uhersko, vytipované jsou ale i další úseky.
Chceme jít cestou rušení přejezdů, někde je máme i pár stovek metrů za sebou.
Jiří Svoboda
K modernizaci tratí pro takovou rychlost by mělo dojít zkušebně příští rok. „Do budoucna v horizontu pěti let by měly být úseky vybudovány,“ dodává.
Kontejnery namísto nádraží?
Do vlastnictví SŽDC před několika lety přešly všechny nádražní budovy. Některé z nich by mohly být podle Svobody nahrazeny modulárním systémem.
„Některé zastávky, které jsou plně funkční z pohledu služby cestujícím, se dají přivést jako kontejner, napojit na sítě a hned využívat,“ popisuje s tím, půjde o individuální přístup – samosprávy a kraje se už zmiňují, jaký rozsah služeb vyžadují pro veřejnost.
A v té souvislosti upřesňuje, že v některých lokalitách jsou prioritou parkoviště, v jiných zase služby v podobě toalet nebo vytápěného zázemí.
Kdy přestane zatékat do odbavovací haly pražského Hlavního nádraží? A bude stát nová budova Národní galerie stát na pozemcích SŽDC?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.