„Být druhý na celém světě ze 190 týmů, to vůbec není špatný výsledek,“ hodnotí lakonicky úspěch svého pětičlenného studentského týmu Jan Šedivý.
Český rozhlas je první tuzemské médium, které vstoupilo do celosvětového projektu Amazon Alexa. Prodeje hlasem ovládaných „chytrých reproduktorů“ prudce rostou. V Německu se jich prodaly už 2 miliony kusů a ještě mnohem rychleji roste trh v anglicky mluvících zemích. České povely sice Alexa zatím neovládá, ale až je umět bude, je Radiožurnál připraven.
„Kdybychom skončili druzí na olympijských hrách, dostali bychom velkou finanční podporu. Možná by nás stát mohl zkusit podpořit,“ naráží na fakt, že zatímco pro zahraniční týmy je grant od Amazonu pouze jednou z dotačních položek, český tým si o státní podpoře může zatím nechat jen zdát.
Odměna od Amazonu za druhé místo, kterou čeští vývojáři v Las Vegas obdrželi, činí 250 tisíc dolarů pro pětičlenný tým. Prostředky chtějí použít na další rozvoj projektu.
Češi preferují chytrá řešení
Tým by za peníze z grantu chtěl ideálně najmout další nadšence. Věří, že by se jim pak mohlo podařit porazit konkurenční, zpravidla mnohem větší univerzitní týmy. Musíme si poradit se stejným úkolem v menším počtu lidí a volíme proto nestandardní, zato „chytřejší“ řešení, popisuje další člen týmu Jan Pichl.
Tuzemští vývojáři se snažili, aby se struktura dialogu pokud možno neopakovala. Místo velké sady různých pravidel proto do letošního Alqusita aplikovali algorytmy, které pracují s neuronovými sítěmi. Ti, kdo už Alexu doma mají, to v anonymním hodnocení, které bylo součástí soutěže, ocenili. „V hodnocení uživatelů jsme se dlouho drželi na první pozici,“ dodává další z vývojářů Jakub Konrád.
První u uživatelů, druzí u poroty
Vítězem letošního ročníku soutěže dotované celkovou částkou 3,5 milionu dolarů, tedy zhruba 80 milionů korun, se nakonec stal tým GunRock z univerzity v californském Davisu. Zatímco do semifinále postupují týmy na základě uživatelského hodnocení, finální výběr má na starosti tříčlenná porota expertů z Amazonu.
Mobilní hry, navigace nebo třeba budíky – to je jen pár příkladů aplikací pro chytré telefony, které vytvořili čeští vývojáři. Kromě zábavy ovšem české mobilní aplikace svým uživatelům pomohou třeba také vyladit sportovní kondici, anebo dokonce zachránit život.
„Záleží na tom, o jakých tématech se porotci s robotem baví. A protože jsou jen tři, variabilita témat oproti běžným uživatelům klesá. Náš talkbot je zaměřený hodně na témata jako jsou filmy nebo sport, ale porotci se s ním tentokrát bavili spíš o obecnějších tématech. To mohlo nahrát vítěznému týmu,“ přemýšlí Jakub Konrád o tom, proč letos stejně jako loni skončil jejich tým na druhém místě.
Jazyková bariéra
V Americe už má takzvané chytré reproduktory pětina dospělých obyvatel a celosvětový počet těchto zařízení by měl letos překročit sto milionovou hranici. U nás se chytrým reproduktorům zatím moc nedaří – neumí totiž česky.
Díky přístupu k internetu má robot encyklopedický přehled v mnoha oblastech. Samozřejmostí jsou třeba filmy nebo počítačové hry. Dialog přitom není jen suchopárná výměna informací. Robot při konverzaci nemůže jen přeříkávat, co si našel na internetu. Musí umět dialog také rozvíjet a projevit i něco jako smysl pro humor.
Hlavním cílem vývojářské soutěže je motivovat studentské týmy k tomu, aby napsali program, který si dokáže přirozeně povídat po dobu dvaceti minut. Ti nejlepší jsou zatím zhruba na polovině této doby.