Jedna cesta, jedna platba. Budoucnost je v kombinaci různých typů přepravy v rámci jedné služby

8. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cestující na letišti (ilustrační snímek)

Doprava je jedním z nejdůležitějších témat dneška. Má významný dopad na životní prostředí i na náš každodenní život – a má i svoje „ale“. „V autech nejsme efektivní, protože v nich jezdíme sami nebo třeba ve dvou,“ upozorňuje Roland Klüber, CEO inovační firmy Consilis a partner ve švýcarské Theron Advisory Group.

Čtěte také

Pokud Evropa nemodernizuje způsob dopravy, může to pro ni v budoucnu znamenat řadu problémů – například kvůli ztrátě mnoha pracovních míst. I na to v Budoucnosti R upozorňuje Roland Klüber, který dlouhodobě prosazuje, aby se z dopravy – a to i té individuální – stala služba.

Jedním z problémů současného způsobu dopravy podle něj je, že jednotlivé dopravní prostředky nejsou, jak říká, „interoperabilní“. „Jako zákazník si v tuto chvíli musím jednotlivé služby objednávat zvlášť. Zároveň ale všechny tyto způsoby přepravy potřebují, aby je lidé co nejvíc využívali. Protože je sice hezké, že budu mít elektrická letadla, která budou fungovat, ale pokud je nikdo nebude používat, tak z toho bude maximálně pilotní projekt,“ vysvětluje.

Kombinace různých způsobů dopravy – ať už po cestách, vzduchem, po vodě, nebo po kolejích – má podle něj obrovský potenciál. Ještě ho prý ale neumíme zcela využít. „Některé oblasti a země už učinily první pokusy, ale zatím nikdo nepřišel s tím, že by pokryl celé portfolio možností tak, aby bylo pro zákazníky jednoduché je střídat,“ dodává.

Roland Klüber, CEO inovační firmy Consilis a partner ve švýcarské Theron Advisory Group

Klíčová výzva

V současnosti tak inovátoři hledají nové druhy dopravních prostředků, ale zároveň i systém, který by umožnil efektivnější využívání těch stávajících. „Klíčovou výzvou je přesvědčit všechny hráče v této oblasti a domluvit s nimi, jak můžou upravit své služby, aby bylo možné platit za cestu třeba z Prahy do Madridu jen jednou, ne zvlášť za každý dopravní prostředek, který použiju,“ uvádí příklad Klüber.

Některé nové typy dopravních prostředků by nám mohly pomoct zbavit se závislosti na spalování fosilních paliv.
Roland Klüber

Jakou roli by v efektivnější organizaci dopravy měla hrát autonomní vozidla? Znamenalo by to snížení počtu aut na silnicích? A je reálné, abychom se v horizontu let dočkali nějakého zcela nového dopravního prostředku? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související